Peoplecomm Blog o širších souvislostech svobodného vedení sebe sama, lidí a firem. Od roku 2007

Blog o svobodě v práci

Jste-li zde poprvé, přečtěte si Úvod do blogu a problematiky.

Čechům vstup zakázán!

Čechům vstup zakázán!
Foto: rveyt2004

Když na našich zájezdech narazíme na téma komunikace a porozumění (říkáme mu Verstanda), nikdy se nevyhneme tématu stereotypů či předsudků, a tudíž  ani debatě o spolužití s Romy a jinými etniky. 

Hovořit o Romech je ovšem stejně obtížné jako hovořit o Češích, Polácích nebo Němcích. Není Rom jako Rom, není Rus jako Rus. Nevyhnout se mylným zevšeobecněním není možné. Přesto zjistíte, že valná většina Čechů má na Romy jasný názor, i když mnohým z nás chybí vlastní zkušenost.

Stejně jako v případě heterosexuála  oproti homosexuálovi, nebo muže oproti ženě, má Čech slovanského původu (označován jako Čech) nesrovnatelně navrch oproti Čechovi indického původu (nejčastěji označován jako Rom nebo Cikán). 

Pokud patřím ke skupině, která je méně početná a zároveň se výrazně odlišuje, mohu počítat s nespočtem zdánlivě neviditelných překážek, které budou provázet celý můj život.

Pokud žiji v ČR, ať jsem jaký jsem, mám jako Čech-Nerom oproti Čechovi-Romovi řadu výhod. Zde je 24 z nich:

  1. Je výrazně méně pravděpodobné, že bych nemohl nalézt zaměstnání jen kvůli svému vzhledu a jménu.
  2. Mohu pracovat v restauraci a obecně kdekoli ve službách bez toho, že bych „odpuzoval“ zákazníky nebo kolegy.
  3. Když už se mi podaří získat zaměstnání ve službách, nehrozí mi, že uslyším věty jako: „Tady zaměstnávají cigoše, jdeme pryč.“
  4. Když půjdu po ulici, lidé se mi nebudou vyhýbat, držet si kapsu nebo se mě jinak bát.
  5. Je velmi nepravděpodobné, že na mě bude po ulici kdokoli pokřikovat jen proto, jak vypadám.
  6. Pravděpodobnost, že mé děti přeřadí do speciální (dříve zvláštní) školy, je až patnáctkrát nižší než v případě dětí romských.
  7. Nemusím se příliš bát, že mé děti někdo napadne kvůli barvě jejich pleti a vlasů.
  8. Ostatní mě nebudou podezřívat, že mám děti proto, abych na ně čerpal přídavky.
  9. Když se něco stane v kolektivu, do kterého patří mé děti, je velmi málo pravděpodobné, že obviní mé dítě.
  10. Nemusím se tolik obávat, že mě někdo při procházce městem napadne a ublíží mi.
  11. Nejsem v programech politických stran jen proto, že patřím k určité etnické skupině.
  12. Nemusím se obávat, že zmíněné politické strany budou pořádat mítinky, na kterých budou vybízet k odsunu mému a mé rodiny z naší rodné země jen proto, že patříme k určité etnické skupině.
  13. Politici ani občané nebudou požadovat, abych se odstěhoval do „ghetta“.
  14. Nikdo mě nebude nutit, abych bydlel, kde bydlet nechci. 
  15. Ostatní mě z mé rodné země nebudou posílat do Indie, kde jsem nikdy nebyl.
  16. Je velmi nepravděpodobné, že někdo rozbije okno mého bytu nebo jinak poškodí mé obydlí jen proto, že patřím k jiné etnické skupině.
  17. Je výrazně méně pravděpodobné, že mě bude vyšetřovat policie nebo že já či moje rodina skončíme ve vězení.
  18. Je velmi nepravděpodobné, že mě nepustí do obchodu či restauračního zařízení pouze proto, jak vypadám.
  19. Je nemožné, abych při vstupu do takového zařízení narazil na nápis typu: „Čechům vstup zakázán!“
  20. Ostatní si nebudou utahovat z mého přízvuku a napodobovat, jak mluvím. 
  21. Nebudou kolovat ponižující vtipy o mně a mé etnické skupině. 
  22. Ostatní o mně nebudou mluvit jako o cigošovi, lájošovi, dežovi, zlodějovi, příživníkovi, přivandrovalci z Indie, špíně nebo lůze.
  23. Bude pro mě výrazně snazší získat víza do některých zemí.
  24. Ostatní státy nebudou kvůli mé etnické příslušnosti kritizovat Českou republiku za porušování občanských práv. 

Pokud jste Čech/Češka slovanského původu, věděli jste, že máte tolik výhod? Pokud víte o dalších, doplňte je do komentářů. Jestli jste Čech/Češka romského původu, doplňte své zkušenosti.

Díky předem za všechny.

Knihy o svobodě v práci

Všechny knihy
Podivín
Podivín
Richardo Semler
Objednat
Svoboda v práci
Svoboda v práci
Brian M. Carney, Icaac Getz
Objednat
Štěstí doručeno
Štěstí doručeno
Tony Hsieh
Objednat

Peoplecomm kurzy

Všechny kurzy
Cesta kolem světa
Cesta kolem světa

Začíná v dubnu 2012.

Přihlásit se
Liberalizační leadership
Liberalizační leadership

26.-27.11.2012

Přihlásit se
Jak si SKUTEČNĚ  rozumět?
Jak si SKUTEČNĚ rozumět?

12.-13.11.2012

Přihlásit se
Silné stránky
Silné stránky

Jak postavit život na
silných stránkách?

Přihlásit se
Svoboda v práci
Svoboda v práci

25.-26.10.2012

Přihlásit se
Den čili 86 400 vteřin
Den čili 86 400 vteřin

29.-30.3.12

Přihlásit se
Lekce Tanga
Lekce Tanga

24.-25.3.2012

Přihlásit se
Komentáře Přidat komentář
  • Tomáš

    Co člověk to názor. Někdy se za své názory a pravdy bijeme až do krve. Jen si vybavme, kdy naposledy jsme se s někým chytili na nějaké „citlivé téma“. Škoda jen, že u mnoha „citlivých témat“ nám chybí vlastní zkušenost – politici, ekonomika, americké radary v ČR nebo právě Romové v ČR. Kdo z nás se setkal osobně s Václavem Klausem, Mirkem Topolánkem, Jiřím Paroubkem?? A jak máme všichni jasno!!! Kdo z nás má víc, než na prstech jedné ruky, zkušeností s Romy? A jak máme jasno!!! A jak se za své pravdy dokážeme bít…

    Tohle jsem dostal nedávno mailem od jednoho člověka. Člověka, který si o sobě myslí, že je tolerantní, otevřený, sečtělý a vzdělaný. Dávám to do komentářů jako pohled z druhé strany. Snad obohatí a přispěje do debaty.

    Sociálně právní systém v ČR ve vztahu k cikánům.

    Práva cikánů :

    Cikán ti může vynadat do bílých kurev. Tebe se pak nikdo nezastane, protože se to považuje za jejich přirozený projev. Ale nedej bože, aby to bylo naopak.

    Cikán má právo na stejnou zdravotní péči, jako ty. To, že do zdravotní pokladny pravděpodobně nikdy nepřispěl je fakt, který je ovšem velice „rasistický“, a proto to raději nikde neříkej.

    Cikán má právo tvoji vlast pomlouvat v zahraničí a má pak právo se vrátit a žádat u nás znovu podporu.

    Cikán má právo získat byt jen na základě své barevné odlišnosti. Vůbec nezáleží na tom, že na takový byt jiní čekají dlouhou dobu.

    Cikán má právo na tebe zaútočit se zbraní v ruce beze strachu z obvinění z rasistického útoku. V případě tvého útoku na cikána, máš smůlu, že to kupodivu neplatí naopak. Budeš trestán za napadení, co víc – za rasistický útok.

    Cikán má právo zneužívat náš sociální systém. Pokud to ale již přehání a my již tak svolní nebudeme, má cikán právo žalovat naší republiku v zahraničí, které mu pak v jeho jistě nezadatelném právu vyhoví. V konečném důsledku mu to pak stejně zaplatíš.

    Cikán má právo (ostatní mají povinnost) chodit do školy a má právo rušit tvého potomka, čímž vlastně znehodnocuje kvalitu výuky. Pokud se nic nenaučí, je to chybou výukového programu a ne jeho.

    Cikán má právo na neomezený počet potomků. Ty máš povinnost uhradit mu jeho finanční náklady na jejich tzv. „vychování“, a to i v případě, že ty sám nemáš dostatek prostředků na svou vlastní rodinu.

    Cikán má právo demolovat cokoliv, dokonce i to, co mu nepatří. Ty máš povinnost uvést vše do původního stavu, a to za tvoje peníze. Pokusy o obranu se neslučují s právy cikánů na poklidný, slušný a důstojný život v naší zemi.

    Cikáni mají právo na důchod v stejné výši, jako máš ty. To, že jsi Ty celý život pracoval, tě neomlouvá.

    Cikán má právo na zveřejnění pozitivních informací o jeho etniku.V případě pokusů o zveřejnění negativních informací o cikárech, má právo cenzury.

    Cikán má právo na utajení informací, které by veřejnosti prozradily skutečné náklady na jejich vydržování v Čechách. Položky „má dáti dal“ z tohoto pohledu nejsou oblíbeným tématem cikánských zastupitelů mluvčích.

    Cikán má právo požádat o dotace na projekty rozvoje cikánské kultury a na různé cikánské spolky. Stát má pak povinnost jim vyhovět, i když se třeba zjevně jedná o podvod.

    Cikán má právo na svá práva i v případě, že to omezuje práva necikánského obyvatelstva.

    Cikán má právo znát svá práva.

    Cikán nemá povinnost znát své povinnosti.

  • alan

    Asi je těch 24 bodů pravdivdivých ale byly definovány na základě mnohačetných zkušeností s cigánským etnikem – to je můj názor a asi mi ho nikdo nevyvrátí, protože mnohaleté zkušenosti jsou hluboce zafixovány

  • Tomáš L.

    Čech-Nerom má oproti Čechovi-Romovi 24 výhod. Ty ale mnohdy přebije jedna nevýhoda. Cokoliv, kdykoliv a jakýkoliv veřejný činitel vytkne Romovi (cikánovi), vždy je to rasistický útok. takže kdyby CHTĚL, tu práci ve finále dostane, do té restaurace ho také pustí a za ty vtipy o bílých vánocích budou ve finále padat také hlavy.

  • Tomáš

    K Alanovi: Díky za názor.

    Chtělo by se mi říct: „No právě!“ Když jsem byl malý, zbouchali mě snědí kluci. Když jsem byl větší snědá dáma v šátku mi z kapsy vytáhla peněženku. Mám dvě mínusové zkušenosti. Ty jsem vzal a vztáhnul to na všechny snědé lidi.

    Takže dnes, i kdyby byl v té snědé skupince někdo slušný, nemá šanci, protože já ho považuji za zloděje a rváče. A je tu bludný kruh, v které spolužití není možné.

    A přitom spolupráce je daleko, daleko lacinější a přínosnější než soupeření a soutěžení.

  • Tomáš

    K Tomovi L.: Myslím, že je to poplatné době, ve které žijeme. Jen se rozhlédněme po (našem) světě. Člověk vidí spoustu snah řešit nerovnosti – na sílu, nepřirozeně – kvóty na počty žen ve vedení firem a v politice ve Skandinávii, kvóty na počet černosšských studentů v USA. Snaha o politickou korektnost: původní obyvatelé vs. indiáni. afro-američani vs. černoši… často ze strachu: „Co když mě nařknou z rasismu!?“ Tak si radši dávám bacha, co říkám, dělám a myslím si svoje.

    Nevím, možná je to lepší než sedět se založenýma rukama a nadávat na černochy, cikány, hispánce,… A bude to chtít moře času…

  • Petra

    Několik let pracuji převážně s rómskými dětmi, ale i rodiči jako učitelka na základní škole praktické (to je bývalá zvláštní). Nevím, jestli někdo z vás byl v takové cikánské rodině a viděl na vlastní oči jak ty děti vyrůstají. Model otřesných rodinných podmínek, který od narození mají za jediný správný, jejich další život předurčuje k tomu žít stejně. Můj názor je, že další nové a nové generace nemají šanci na změnu, pokud se nezmění jejich rodinné podmínky, ve kterých vyrůstají. Těžko mohu po dítěti, které žije nejen s rodiči a ještě s dalšími sourozenci a jejich partnery a jejich dětmi v jednopokojovém bytě, chtít mít napsaný domácí úkol, když to dítě nemá ani místo, kde jej napsat. Těžko mohu chtít, aby se ve škole soustředilo a bylo pozorné, když do dvou hodin do rána nespí, protože poslouchá plačící miminka, opilé rodiče a souložící sourozence. Podle mého názoru z této situace není úniku. Každá další generace cikáňat bude zase stejná jako ta předchozí. Proč být jiný?? Vždyť jsou jako táta nebo máma, nejsou to snad naše vzory, které obdivujeme a napodobujeme.

  • Tomáš

    k Petře: Jak z toho bludného kruhu ven? Doma peklo, venku peklo…??

  • Tomáš

    Přátelé, tenhle článek si přečetlo několik set lidí a objevilo se tu ani ne deset názorů. Přitom je to pěkně komplikované téma (aspoň si myslím). Prosím, podebatujme. Jak řešit spolužití? Co s předsudky? Jaké zkušenosti kdo máte? Dííííky.

  • Smint

    Když je někdo jiný, vymýšlíme na jeho adresu fóry. „Zaujala“ mne třeba tahle stránka vtipů o „cikánech a černoších“: http://tomzan.com/vtipy/cigcer.htm

  • Filip

    Je mi jedno, jestli je člověk černoch, bleďoch nebo marťan. Zajímá mě, jestli dodržuje český právní řád. Protože „co není zákonem zakázáno, je zákonem povoleno“, jde o jediné měřítko, které si mohu dovolit na ostatní občany veřejné uvalovat. Všechny problémy ve spolužití lze pak převést na krátký dotazník.

    1) Porušuje člověk chováním, které mi vadí, zákony?
    2) Pokud je porušuje, je za to potrestán?

    Varianty:
    a) Porušuje a je potrestán – v pořádku, má co si zasloužil.

    b) Porušuje a není potrestán – zákon existuje, ale není vymáhán. To je chyba státu, který uzákoňuje pravidla, která nedokáže vymáhat.

    c) Neporušuje – je tudíž v právním státě nedotknutelný, a já mu nemohu vyčíst ani slovo. Mohu si ale položit třetí otázku:

    3) Je zákon špatný?

    a) zákon je špatný – na vině je politik, protože dopustil přijetí zákona, který mi nevyhovuje.

    b) zákon není špatný – pak mi tedy něco vadí, ale nechci to zákonem zakazovat. Vyvozují, že to je zřejmě nedůležité a měl bych se na to vykašlat.

    Takto můžeme z celého problému vymazat rasový kontext, a zůstávají jen špatné zákony (v principu), nebo špatné zákony (z hlediska vymahatelnosti či vymáhanosti). To platí pro dva hlavní společenské spory většiny s romskou menšinou: Drobné krádeže a výrazné využívání sociálního systému. V obou případech viním politiky a stát, kteří vytváří špatné (příliš benevolentní) zákony a nedokážou vymáhat dodržování principiálně správných zákonů.

    Tolik můj názor…

  • Zarzamora

    Já mám s našimi Romskými spoluobčany vlastních zkušeností jen pár. Ne vždy byly negativní. Pamatuji si, že jako malá jsem bydlela v ulici, kde bydlelo spousta Cikánů. Jednu dobu jsme si s těmi malými dokonce i hráli. Pak jsme přestali. Bohužel si již nevybavuji proč. Myslím, že rodičům se to moc nezamlouvalo. Občas v ulici bylo rušno – rádi byli hlasití, hádali se z okna do okna a tak. Také nám jednu dobu chodili na králíky (chovali jsme je na zahradě). v první nebo možná i v druhé třídě seděla jedna malá Romka za mnou v lavici. Pamatuji si, že mě celé hodiny píchala tužkou do zad. A taky jsme se nějak nepohodli s jejími rodiči, protože jsem jí nechtěla vzít za ruku (předsudky? přišla mi špinavá? nebo mě jen štvala? kdo ví… bylo mi šest!). Také jsem se setkala s Romským párem v jednom obchodě. Pamatuji si, že vypadali velmi slušně a skvěle jsem si s nimi popovídala.
    Navštívila jsem muzikál Cikáni jdou do nebe a i přes chytlavé melodie – myslíte, že někdy mohlo být vyprodáno? Já o tom pochybuji. Přesto na Romech obdivuji právě jejich muzikálnost.
    Pamatuji také, jak jsem byla s mým otcem v nákupním centru. Nějaký mladý pár se tam hádal, pokřikoval na sebe. Byli celkem slušně oblečeni. Já si jich moc nevšímala. Nemluvili česky. Muž odhodil na zem nedopalek a zašlápl ho. Uvnitř budovy. Na to reagoval můj otec:“ Cikáni, to nejsou lidi… to jsou zvířata.“ Tenhle názor prostě nikdy nepochopím.
    Nemluvím o Romech s nijakou záští. Nelíbí se mi jejich způsob života, stejně jako se mi nelíbí způsob života některých bílých. U nich je to bohužel většina. A stejnak, když jdu po ulici a vidím skupinku Romů, tak mi to nedá, přidám do kroku a přidržuji si kabelku.

  • Tomáš

    Zarzamoro, vzpomínáte na http://blog.peoplecomm.cz/clanek/kde-se-berou-predsudky? Tak se narodily moje předsudky. Přijde mi, že jsme vyrůstali ve stejném místě. Moje romská spolužačka mě taky bodla kružítkem (stejně tak jsme se ale bodali i s dalšími spolužáky). A u babičky v České Třebové krátké pokusy hrát si s romskými dětmi také rychle skončily…

  • Tomáš

    Čtení Filipova komentáře mě připomíná častou kritiku neromské části našich spoluobčanů na adresu Romů za to, že zneužívají sociální systém. Slyším, že „nemakaj“, jen „dělaj“ děti, aby mohli inkasovat „prachy“.

    Proboha, nebyli by hloupí, kdyby si ty peníze nevzali, když jim je otevřená ruka státu nabízí?

    Není za touhle kritikou naše známá vlastnost závist?
    Není to takovéto to naše věčné stěžování a nedostatek chuti, odvahy a dovedností změnit to, co nás štve, tj. nevyhodný systém (Systém se totiž změnit dá. S lidmi je to, myslím, obtížnější)?

  • Lukas

    Tomáši, už jsem si celkem zvykl, že jakákoliv kritika bohatých (úspěšných) je některými lidmi vydávána za závist a kritika Romů naopak za rasismus. Ale buďte tak laskav a nekombinujte to. Je to trapné.

    Kouzlo nechtěného:
    Nejdříve jsem si přečetl článek o Lakšmí a Sarasvátí, kde bych vyzvedl jednu myšlenku:
    To znamená, že jestli chcete více lehkosti, radosti a lepší výsledky, najděte to, co děláte opravdu rádi i zadarmo. Teprve potom hledejte někoho, kdo vám za to zaplatí. Nebo počkejte! Často přijdou sami.

    A pak jsem si v diskuzi pod tímto článkem přečetl Váš poslední názor:
    Slyším, že „nemakaj“, jen „dělaj“ děti, aby mohli inkasovat „prachy“. Proboha, nebyli by hloupí, kdyby si ty peníze nevzali, když jim je otevřená ruka státu nabízí? Není za touhle kritikou naše známá vlastnost závist?

    Pointu spojení těchto dvou citací si asi domyslíte sám, včetně toho proč mi tak vadí Vaše zmínka o závisti.

  • Tomáš

    Lukáši, nejsem si jistý, zda rozumím!? Pointa se mi nedaří domyslet. S komunikací je to někdy obtížné… jeden se snaží vyslat, druhý se snaží přijmout, ne vždy se „přenos“ podaří… Díky.

  • Mojmír

    na zaklade mnoha osobnich zkusenosti – názor na 24 vyhod:

    ad)1 OK, mate pravdu
    ad2) OK, mate pravdu
    ad3) OK, mate pravdu – proc myslite, ze to tak je?
    ad4) je to jejich problem, a muzou si za to sami
    ad5) projdete si vecer Ostravu – budou vam nadavat do bilych gadzu
    ad6) jelikoz vetsina neumi cesky tak do standardni skoly nemuzou (v Ostrave byl realizovan z prostredku EU predskolni kurz vyuky CJ, bohuzel zrusen nebyla ucast)
    ad7) musim se bat, ze budu napadeny me deti a to i za bileho dne
    ad8) soc. davky jsou velmi dobry byznys, prumerna romska rodina bere 30 tis. Kc/mes. aniz by pracovala

    ad9) nechapu
    ad10) musi se bat, ze mne napadnou i za bileho dne
    ad11) nechapu
    ad12) Ok
    ad13) ok
    ad14) v pripade, ze bydleni zdevastuji tak plechova unimo bunka je OK, nevazi si toho co jim dame zadarmo
    ad15) jsou i blizsi zeme
    ad16) jelikoz okenicemi topi, el. kabely davaji do zbreru tak jim neni co rozbit
    ad17) od toho je PCR, aby posoudila, kdo za to muze

    ad18) asi maji zkusenosti
    ad19) asi maji zkusenosti
    ad20) taky si ze mne delaji srandu, ze mluvim kratce a vubec mi to nevadi.
    ad21) znam vtipy i na bile a necitim se ponizen
    ad22) za to si muzou sami, kdyz se neumi prizpusobit a umi jen vyuzivat
    ad23) nesmysl, za 1. jsme v EU = nejsou hranice; 2. kam prijeli delali bordel a opet ve vetsine pripadu zneuzivali soc. system.. P.S. ja musim mit taky vizum do USA
    ad24) ostatni staty by si mely zamest v prve rade u sebe doma, napr., Francie a jejich arabove.

  • Tomáš

    Mojmírovi: Spousta zajímavých názorů! Život v Ostravě, podle toho, musí být nářez. Jen přijde líto těch zobecnění…
    Vždy si připomenu zkušenosti z Rakouska a Německa, kdy počátkem 90 let byl každý Čech zloděj. I dnes v Rakousku člověk narazí na nápisy: „Češi, nekraďte!“ Také jste kradl v Rakousku, Jaromíre? Já ne, ale zloděj jsem byl.

    Bylo období, kdy jsem při cestách do Velké Británie nebo USA byl chudák z východu toužící se v zemi usadit a zneužít sociální systém. To jsem nechtěl, ale byl jsem z Čech, tak jsem to vlastně chtěl. Alespoň v očích úředníků. Podle toho se ke mně chovali.
    V mnoha místech západní Afriky jsem bohatý turista. Nejsem ani bohatý, ani turista. Ale mám světlou kůži, takž vlastně jsem.
    Co na to říkáte?

  • Tomáš

    Často se ve vztahu k Romům mluví o přizpůsobivosti. Pan Čunek se vlastně také proslavil tím, že potrestal (ne)přizpůsobivost. Kdybychom lépe rozumněli lidské podstatě, pochopili bychom, že podstata nikoho z nás se nepřízpůsobí i kdyby čert na koze jezdil. A je bláhové doufat, že se náš šéf, manželka, nebo nějaký romský soused změní – (viz třeba: http://blog.peoplecomm.cz/clanek/zaba-s-stir). Kolik energie tak na měnění nezměnitelného. Cesta, kdy se jeden snaží pochopit druhého se mi zdá kratší a přímější.

  • Filip

    Při řešení vlastních problémů mi přijde přínosné podívat se do jiných kultur. Člověku pak nepřijdou tak ohromující. Podle mě, většina národů má své „cikány“. Celkem se teď, i u nás, píše o australské vládě, která se omlouvá původním obyvatelům, jemž v 70.letech masově odebírala děti a dávala je do „slušných“ rodin na převýchovu. Celkově tak unesly na 100 000 lidí. Když se rozhlédnu po našich vlastech, řekl bych, že mnoho našich lidí by rádo udělalo stejnou věc. Prostě vzít romům děti, dát je do „slušných“ rodin, počkat jednu generaci a problém by se vyřešil. Ještě, že už je jiný doba!

  • Katoda

    „Můj názor je následující. Dokud si Cikáni (a další) neosvojí alespoň základní pravidla platná ve většinové společnosti, odmítám uznávat jakákoliv jejich „kulturní specifika“. Co se mne týče, může být kdokoliv červený, černý žlutý, nebo třeba fialově puntíčkovaný a klanět se Alláhovi, nebo třeba Manitouovi, pokud u toho nebude řvát jako tur v době kdy chci spát, nebude krást, užívat a prodávat drogy a součástí jeho víry nebude vraždění těch druhých.“

    zdroj: http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2005081001

  • pparis@azet.sk

    a co toto?1. u nas na slovensku ockovali celu cigansku osadu proti hepatitide a to zadarmo, kebyze chcem to ockovanie ja musim zaplatit niekolko tisic 2. neplatia ani elektrinu ani vodu a napriek tomu ju maju, ja ked nezaplatim tak za dva dni ma odpoja dostanu byt, otrhaju kachlicky a predaju v krcme setko co sa tam nachadza a potom povedia ze byt je „vybyvany“ a dostanu novy 3. ked dostanu davky, kupia vela chlastu, vela cokolad (ktore sa na druhy den napoly zjedene valaju v blaste a na konci mesiaca tlacia do uplne malinkych deti cestoviny len uvarene vo vode, lebo nic ine nemaju 4. ked strajkovali ze nemaju pracu prisiel na strajk jeden podnikatel a povedal 10 ciganov podte mate pracu na stavbe….nesiel nikto! + platia vsetky tie veci co napisal tomas

  • Tomáš

    Čím víc čtu komentáře na tohle téma, tím víc jsem si nejistý zda vůbec někdy zvládneme naše spolužití. Přemýšlím jestli dopadneme třeba jako Izraelci, kteří oplotili „své“ Palestince. Cítím trochu beznaděj.

  • Jura

    jeden z osobních pohledů: http://e89.cz/?q=cikani-romove

  • dawe

    tak s timto clankem absolutne nesouhlasim…. jako proti slusnym cikanum co pracuji a tak nic nemam ale takovich je mensina a prosim neobhajuj ty zmrdy kdyz si za to muzou sami a nase dabilni zakony jim v tom jeste pomahaji…. Cunka nemam rad ale to s tema ciganama udelal dobre a to „zbavuji mesto hnisu“ nebo jak to rekl bylo vystizne… tebe asi nikdy zadnej cigan neokradl co?

    btw. Jiří Winter.

    Moje manželka má kamarádku, která pracuje na „sociálce“ a má na starosti
    přidělování podpor sociálně slabým lidem. Jednou se moje žena vrátila domů

    mírně nabroušená a už mezi dveřmi předsíně mi sdělovala: „Tak jsem byla
    s Vlastou na kafi a představ si, co mi vykládala.“
    Následovně jsem se dozvěděl, že spolu probíraly Vlastiny pracovní problémy, a v diskusi se
    dostaly až na vyplácení podpor a příspěvků cikánským žadatelům o sociální pomoc.

    Představme si modelovou situaci:
    Cikánka ve věku 23 až 26 let, svobodná nebo rozvedená, popřípadě manžel v kriminále,
    tři děti, ona sama na mateřské dovolené nebo bez práce.
    V tu chvíli dostává od nás všech, z našich kapes:

    7.400 Kč příspěvek na bydlení
    8.700 Kč sociální dávky
    1.700 Kč přídavky na děti – pokud má „pouze“ 3 děti
    7.600 Kč rodičovský příspěvek do 3 let věku dítěte

    K tomu můžeme pro pořádek přičíst 13.000 Kč příspěvek při narození dítěte
    a jednorázové podpory na nákup „potravin“ ve výši cca 6.000 Kč při každé
    návštěvě cikánské famílie s hordou uřvaných děcek v prostorách úřadu.
    Rodičovský příspěvek se vyplácí pouze do čtyř let věku dítěte, ale je

    nastaven na tři „rychlosti vyplácení“ a může být vyplácen do dvou, tří
    nebo čtyř let dítěte. Pokud si je „Rómka“ jistá, že bude mít za dva roky
    další děcko, může si vybrat vysokorychlostní nastavení příspěvků a v tom
    případě od nás dostane měsíčně 11.400 Kč. Pokud bude mít další dítě až
    za tři roky, bude pobírat výše kalkulovaných 7.600 Kč a pokud trpí u
    Cikánů nevídaně nízkou plodností, pak si může pobírání příspěvku rozvrhnout na
    čtyři roky a pobírat 3.800 Kč měsíčně. Ať tak nebo tak, má po dobu
    výchovy dětí od nás všech zajištěn solidní měsíční příjem jen za to, že vychová
    dalšího pouličního zlodějíčka, flákače a kriminálníka v horším případě,

    v lepším případě pak kopáče kanálů nebo přidavače na stavbě.

    Celková suma, kolik nás stojí jedna „Rómka“ každý měsíc, se tedy
    vyšplhá na asi 25.400 Kč v závislosti na počtu dětí a jejím zařazení v tabulkách,
    ale může to být taky třeba 30.000 Kč nebo i víc, záleží na vychytralosti,
    hlučnosti a sprostotě konkrétní žadatelky.
    Tuto sumu dostává většina u nás žijících Cikánů,
    ať už formou podpor v nezaměstnanosti, invalidních důchodů,
    sociálních dávek nebo dávek v pracovní neschopnosti. Jak dlouho na tento

    finanční obnos pracujete právě vy? A vyděláte vůbec tolik?

  • dawe

    a tenhle clanek http://e89.cz/?q=cikani-romove je teda mnooooooooooooohem lepsi

  • Petr

    Cele je to nesmysl, clanek i diskuze. Narodnost je v dnesni dobe nastesti otazkou rozhodnuti / prohlaseni. Dnes muzu byt cikán, zitra cech a pozitri nemec, to by bylo dobre si uvedomit a nezamerovat se na problemy jejiz akteri jsou definovani pomoci narodnostniho klise.

  • Venciss88

    Kdo to psal??
    To nechapu my mame vyhody proti cikanum??? A od kdy? oni vetsinou napadaj lidi kvuli barve kuze a okradaj je nepracujou a ze je podeziram ze maj tolik deti kvuli pridavkum??? a neni to pravda?? jasne zaujatej clanek…

  • Tomáš

    Díky za několik posledních pohledů na cikány a cigány.
    Myslím, že škoda pro nás pro všechny, když:
    1.volíme lidi, kteří tvoří nám nevyhovující zákony (viz soc. dávky – nebyli by ty lidi blbí, kdyby si je na úřadě nevybrali?)
    2.uděláme na každou skupinu jeden pytel = všichni jsou stejní (cikáni, češi, němci,…)
    3.odsuzujeme ty, kteří se chovají jinak než my. (Ti tišší, kteří mají na zahradě uklizeno jsou hodní romové. Ti hlasití s nepořádkem na zahradě jsou zlí cikáni.

    Co nám nedochází je, že máme všichni průser.
    V čem spočívá?

    1. máme vyšší zločinnost
    2. nevyužíváme zdaleka talentu a píle těchto lidí
    3. stojí nás to strašných peněz
    4. mrháme časem tím, že to neumíme řešit
    5. neobohatíme se od jiných kultur
    6. zbytečně nás kritizují jiné země, které si hrají na ochránce lidských práv více než my.

    Prostě tu máme skupinku lidí (kdyby jednu!), která nám nevyhovuje a my místo toho, abychom pochopili problém a skutečně ho začali řešit, tak nadáváme a nadáváme. A ti, co se o tom snaží diskutovat jsou úplně blbí.

  • Vojtěch

    TEST

    1) Který z následujících trestných činů se bude považovat za rasisticky motivovaný?
    a) Bílý okrade bílého.
    b) Bílý okrade černého.
    c) Černý okrade černého.
    d) Černý okrade bílého.

    2) Kterému z předchozích trestných činů se budou média ejvíce věnovat?

    a),b),c),d)

    3) Je tento příspevěk rasisticky motivovaný?
    a) Ano
    b) Ne

    Dovolená literatura:

    http://cs.wikipedia.org/wiki/Rasismus

    http://fotbal.idnes.cz/nejsem-rasista-brani-se-baros-djr-/fot_zahranici.asp?c=A070419_153803_fot_zahranici_min

  • Tomáš

    Vojto, to je zajímavý příspěvek do diskuze. Díky za něj.

    Stopro. Ptal bych se proč tomu tak je? Co vůbec považujeme za rasismus a jak s ním naložit.
    Většina z nás by o sobě nikdy neřekla, že je rasista. Přitom jeden výzkum za druhým potvrzuje že nadřazování se jedné skupiny nad druhou patří mezi přirozené lidské vlastnosti. Bohužel.
    Myslel jsem si, že nejsem rasista. Protože ale žiju ve společnosti, kde mě média a veškeré okolí zásobuje non-stop „informacemi“ o „nás“ a o „nich“ tak zjišťuji, že rasista jsem. A pokud tady budu žít (a to kdekoli na světě), tak se můj pohled na svět bude spoluvytvářet právě podle toho o čem a jak se mluví.

  • Blackbead

    Rasismus je relikt z nasi prehistorie, kdy jsme jeste chodili s kyjem na mamuty. Tenkrat neexistovala lez a pretvarka, to, co bylo nezname a jine, bylo nebezpecne. A tak jsme k tomu citili averzi a stranili se toho.

    Zustalo nam to dodnes. Jenze – ne kazdy, kdo dneska vypada „divne“, je nepritel, a ne kazdy, kdo se tvari jako nejlepsi pritel, jim opravdu je. Jednou to tak je, a pak jsou nam nase animalni reflexy stale uzitecne, jednou je to jinak, a pak jsou pro nas same prinejmensim nebezpecne.

  • Tomáš

    Tak, tak. Máme v sobě víc pračlověka než bychom si dokázali připustit. Jenomže většina z nás získala nějaký papír, na kterém je napsané, že jsme náramně chytří. A to si také myslíme. A protože jsme chytří, necítíme potřebu život okolo nás ani sebe sama koumat. A taknapříklad i svůj problém s Romy řešíme podobně jako pes řeší svůj problém s ocasem.

  • ja

    my cesi slovani sme tu doma a ty cigan tu doma nejsi a kdyz se ti to nelibi tak se seber a tahni od kud si prisel ale tam by se o tebe nikdo takhle nestaral nebo myslis ze na cigana cekaj vsude s otevrenou naruci ??? ja sem presvedcenej ze urcite ne !!!!

  • Tomáš

    Přijdu si jako bych čural proti větru.
    Většina z nás má strašně jasno.
    Já se tady těch diskuzí účastním, abych se obohatil. Ač se snažím tak z větiček jako jsou třeba tyhle se mi to nedaří…

    …tak se seber a tahni od kud si prisel…
    …jasne zaujatej clanek…

    …cele je to nesmysl, clanek i diskuze…
    …neobhajuj ty zmrdy kdyz si za to muzou sami…
    …a nase debilni zakony…

    Spíš se mi vyprazdňje kbelík: http://blog.peoplecomm.cz/clanek/jak-plny-je-vas-kbelik-
    Přijde mi to místy jako styl mnoha našich politiků – máme naprosto jasno aostatní jsou debilové. Ach jo.

  • Tomáš

    Staly se mi v nedávné době dvě oči-otevírající věci. Tak se o ně chci podělit s těmi, kteří nemají definitivní názory, jak se věci mají.

    1) Na cestě kolem světa jsme zabrousili do tématu stereotypů a předsudků a tedy i Romů. Jeden z kolegů se nás zeptal: „Kdo máte osobní zkušenost s romskou zločinností?“ Zvedly se 2 ruce. „A kdo máte stejnou zkušenost s jinými lidmi? Zvedly se všechny ruce.

    Tak mi zase došlo, že spousta našich názorů není ve skutečnosti našich, ale prach-pusté papouškování.

    2) Mluvil jsem s paní, která se pohybuje po dětských nápravných ústavech. V rozhovoru s ní mi došlo, že ta zařízení jsou plné bílých dětí, které tam poslali jejich rodiče. Romský rodič by tohle nikdy neudělal. Bere své dítě takové jaké je. I když by to byl třeba malý zabiják, postará se o něj. Stejně tak v domovech důchodců nenarazíte na romskou babičku/dědečka. Opět i v tomhle případě, rodina se o ně postará.

    A já si říkám: Co ty naše non-stop nářeky, že rom zneužívá české soc. dávky?? Nedává dobrovolně své děti do pasťáků a staré rodiče do starobinců…
    Jinými slovy – mohli by zneužívat daleko víc, kdyby chtěli.

    Možná bychom se od nich mohli naučit něco, co se týče vztahů.
    Ta paní si myslí, že romky by byly skvělé sociální pracovnice. A já myslím, že na tom něco je.

  • Čech

    těch 24bodů psal asi nějaký blbec…..já bych cikánovi nepodal ani ruku…a neni to o tom že má hnědou barvu kůže..ale že cikáni žijí ve špíně…nedodržují higienu….vždyt to všichni známe….stačí se podívat na cikánské domy….ochcané zdi a s prominutím všude je nasráno…cikáni jsou prostě prasata a byl a přál bych si abych se jednoho dne probudil a všichni cikáni by byli pryč…..strašně moc si přeji vychovávat své děti ve světě bez cikánů….a myslim si že toto je názor většiny čuchů

  • Zarzamora

    To Čech:
    Cha! Jak já miluji tohle házení do jednoho pytle! Lidé se v tom tak vyžívají! „Většina Čechů“ Ochcané zdi? Wow, ještě jsem neviděla cikána močícího na zeď – vždy to byl „Čech“ motající se, páchnoucí a silně opilý, kdo močil na zed. Všude je nasráno? Nevím, kde to žijeme, ale nasráno může být i v baráku, kde nežije ani jeden cikán – u jedné známé v paneláku někdo pravidelně chodí kálet na schody do devátého patra… Přestanme škatulkovat, sakra! Stejně tak dokážeme žít i my „Češi“ v nehygieně a humusu – nejen fyzickém, ale i psychickém a to především. Jen to nikdo nevidí.

    PS: Omlouvám se za výrazy… Trochu mě to podráždilo.

  • Tomáš

    Hlava pojme jen to, na co je připravená. Když od malička ze všech stran slyším, že ti jsou takoví a drazí naopak makoví, přebírám to. Když najednou někdo řekne, že takoví jsou makoví a makoví jsou takoví, najednou mám v hlavě bordel.
    To mi nedělá dobře, a tak se potřebuju ohradit a říct ostatním, jak to je.

    Mně komentáře typu „Čecha“ mrzí, ale už jim rozumím. Není to zdaleka první ani poslední názor tohoto typu.

    Kde je zavřeno, tam je zavřeno.

  • Tomáš

    Začínám si všímat, že názory (jako třeba ten pana „Čecha“výše) přicházejí více než často od lidí, kteří nevystrčili paty z rodné hroudy. A jestli náhodou někde byli, potom v turistických centrech typu Kanáry nebo Malorka.
    Jsou tak nucení vystačit si se sprostředkovanými „pravdami“ našich médií a/nebo vlastními představami o tom, jak to chodí v jiných částech světa.
    Vyjet mimo náš svět a na vlastní oči, uši, nos, chuť si osahat, jak to chodí jinde mi přijde jako hodně podstatná věc pro úpravu našich předsudků.
    Jenomže média nás zasobují informacemi o tom, jak je to všude životu-nebezpečné, a tak raději trčíme doma nebo vyrážíme do těch bezpečných turistických komplexů all-inclusive, které jako by si z oka vypadli, ať jste na Jamaice, Seychelách nebo Fidži.

  • Zarzamora

    Dnes jsem jela ráno autobusem do Prahy. Spolu s námi cestovala i skupinka romských slečen (řekla bych, že pár děcek jelo i s učitelkou na výlet do Phy). Jedna pustila sednout postarší paní (nikdo jiný to neudělal!). Podruhé, když jedna z nich mluvila moc nahlas, tak k ní jiná Romka přišla a povídá: Mluv potišeji, jsi slyšet přes celý autobus. (Přišlo mi to nezvyklé, zažitá představa hlaholícího či pokřikujícího Roma) Nakonec se nad hlavami skloněnými nad navinami ozvalo vzrušený hlásek: Podívejte, vzlétá letadlo.
    Měla jsem potřebu to sem napsat :)

  • kiki

    Jestliže se k druhým chováte jako k nepřátelům, stanou se vašimi nepřáteli. Jestliže se k druhým chováte jako k zlodějům nebo příživníkům, zloději či příživníci se z nich jistojistě stanou.

  • Čech

    jestli je tak milujete žijte s nima…jistě vás rádi přijmou mezi sebe

  • Tomáš

    Já bych ty Romy už nechal, pane „Čechu“.

    Není nutné mít na věci stejný názor, myslím si já.

  • Ondra

    Je to zajímavý, ale za první republiky, když cikán přišel do města, nebo vlezl někomu na pozemek, tak kdo ho zastřelil, dostal za něj ještě zaplaceno. Cikáni neměli do měst přístup. Museli být jen na určených místech. V budoucnu to bude vypadat stejně, ale černý budeme my. Jinak cikáni to mají v genech, že kradou a nechodí do práce. Ostatně oni ani nikdy nechodili. Jen kočovali a kradli. Dneska na sociálním úřadě ještě dostávají prací prášek zdarma, jako útěchu. Čechy nejsou Čechy, ale přistěhovaleckej tábor lidí z východu.

  • Tomáš

    Snad jsem se naučil ocenit jakýkoli názor… spíše se učím…

    Myslím, že chápu proč to říkáte, Ondro. Zároveň zjišťuji, že téma diskuze většiny o jejich menšině je jedno z nejsložitějších. Je tam nejvíc zavřeno, před-sudky jsou často z betonu.

    Je jedno jestli se s Čechy bavím o Cikánech, s Rusy o Gruzíncích, s Chorvaty o Češích, s Číňany o Tibeťanech, s Konžany (z Brazaville) o Konžanech (z Kinshasy), s Turcích o Arménech, s Holanďany o Surinamcích, s Izraelci o Palestincích,…

    Ti druzí jsou ti zlí, blbí, divní. V extrémních případech nebezpeční. Je dobré si je držet od těla, izolovat je a ideálně je vyhladit. Tyhle názory tady byly (myslím si) odnepaměti. V minulém století měli podobné názory jako Ondra pan Hitler, Ce-Tung nebo pan Stalin… a jistě miliony dalších méně věhlasných…

    Internet snad není dobrým místem pro výměnu názorů nad tématem, které nás vskutku pálí. Proto navrhuji, uzavřeme debatu pod tímto článkem a pojďme diskutovat jinde a jinak. Dík.

  • Blackbead

    Kdyz pro nas je neco cizi, je to „spanelska vesnice“. A pro Nemce je to „boehmisches Dorf“ – tedy ceska vesnice. ;-)

  • Tomáš

    Uáááá!
    Nemůžu nenabídnout:
    http://blog.gekon.name/proc-nesnasim-cikany

  • Vočko

    Prečo sa stále o hovorí o rasizme voči cigošom? Veď oni sú rovnaká rasa ako my, čiže europoidná. A Tomáš je naozaj pravda, že oni svojho postavenia v našej spoločnosti využívajú, preto im tie výhody treba zatrhnúť.

  • Tomáš

    Gorila je člověku bližší příbuzný než Orangutanovi. A člověk by řekl – „Opice“!
    Stejně tak Čech říká Cigoš (v ČR), Hutu říka Tutsi (Rwanda), Malinké říká Tuareg (v Mali), atd, atd. Kam se podíváte najdete nějaký správňácký „Čechy“ a nepřizpůsobitelný „Cigoše“. Přitom všichni lidé na týhle planetě jsou si geneticky z 99,8% stejní.
    Všechny ty boje, hoňky, konflikty se tedy dějí kvůli těm 0,2%.
    Zdá se tedy, že tahle malost je nám lidem do určitý míry vrozená.
    Škoda, že se nedržíme názvu, který jsme si jako druh dali – Sapiens = moudrý…

  • Vojta K

    Zatím, co jsem tady četl komentáře, tak všichni se snaží přemýšlet. Kdo již zkusil tuto problematiku změnit?
    Není to jednoduché, ale stojí to za to.
    Je snadné psát pozitivní, nebo negativní názory, pojďte je převést do praxe tedy myslím jen ty pozitivní! Je hodně organizací, které se snaží změnit situaci Romů. Pojďme jim pomoci. Je již hodně lidí, co dělají v této oblasti malé revoluce.

    Jeden příklad z mnoha: http://www.cdmpraha.estranky.cz/

    Slovo bez skutku je prázdné.

  • Vočko

    Vojta K+Tomáš: Lenže Rómovia a Cigáni žijú zhruba stále rovnako už celé stáročia a väčšina sa pravdepodobne ani nebude chcieť zmeniť, pretože vždy im „nálepka“ Róm zostane a spoločnosť „bielych“ ich medzi seba úplne nepríjme. Preto je pre nich určite výhodnejšie zostať tak ako ostatní Rómovia a Cigáni a nie zo seba robiť menšinu z menšiny. Nemá zmysel ich pretvárať na niečo iné pretože oni sú národ, len problém je v tom, že nemajú vlastné územie a ani ho nikdy nemali…preto sa toľko hovorí o parazitovaní na našej spoločnosti. Páni nemyslíte, že táto téma je priveľmi veľké sústo?

  • Zarzamora

    Tak jsem si v knížce „Výchova k toleranci a proti rasismu“ přečetla několik informací o Romech a jejich kultuře… o tom, jak i přesto, že století žijí mezi Evropany, se stále více než „nám“ podobají svým indickým předkům. A když jsem si četla všechny ty nesrovnalosti, které vyplývají z jejich indického původu, spousta věcí se secvakla a já zůstala jen koukat v vyvalenýma očima.

  • Vojta K

    Romové v ČR se dělí na několik etnik. Každé má svoji vlastní kulturu, pokud by se to dalo takto nazvat. Tím chci říct, že je to velké téma a mluvíme tu o něčem, čemu téměř nerozumíme.

    Uvedu jeden z mnoha důvodů, proč by jsme se měli snažit o změnu místo planých řečí.
    Jedna z mála skupin v ČR, která je schopná populačního rozvoje je ta romská. Pokud jim nepomůžeme ke změně. Změní za tři generace oni nás.
    Nepomáhejme ze solidarity, ale ze sobectví. mysleme při tom na svoji budoucnost.

    To Vočko – pokusil jsi se o změnu, nebo si to jen myslíš? Naučíš se jezdit na kole jen tím, že o tom mluvíš?

    Ještě jedna otázka: Proč si u tohoto tématu nejsme ochotni připomenout Edisona a jeho tisíc a jeden pokus se žárovkou?

  • Tomáš

    Přátelé, já se nemohu ubránit jásotu.
    Snad se na mě nikdo nenazlobí, když řeknu: „Konečně závan konstruktivní diskuze“ o tomhle (pro Čechy) obtížném tématu.

    Navíc se raduji, že jsem tu (po nějaké chvíli) zahlédl Zarazamoru a Vojtu s „tváří“.

    Zaujala mě Vojtova myšlenka „planých řečí“.
    Já si nemyslím, že mluvit je planné. Myslím si, že každý máme svou cestu, jak se snažíme porozumět životu okolo nás a případně měnit, co nám nevyhovuje. A moje cesta je zkoumat a studovat, o výsledcích toho „bádání“ pak psát a mluvit. Alespoň v současné fázi mého života.
    Věřím v to, že slova mají moc, kterou když dokážeme využít můžeme změnit mnohé. V tomto případě vnímání reality. Realita byla, je a bude vždy stejná. Rom bude Rom. Změnit Roma nelze. Náš náhled se však změnit může. A změnou úhlu pohledu se spravidla změní mnohé.

  • Vojta K

    Ahoj Tome,

    jsem rád za slůvka „v současné, využít a změnit“ ve Tvém příspěvku. Dávají naději, aneb jak je psáno jinde: Ať žijí vyhýbkáři.

    Za ta planá slova se omlouvám, to víš, posuzování se člověk jen tak nenaučí. Děkuji za připomínku, pokusím se dívat nestranně a nesoudit :)

  • Šárka

    Vojto,
    děkuji za link, již jsem shlédla alespoň okruh vánočních přání a snad se mi podaří něco včas doručit. Víc momentálně nění v mých silách.

    Jinak já osobně se snažím neodsuzovat Romy, do naší malé vísky se díky sociálním programům stěhují Romové stále více. Byla jsem jedna z mála, která nabádala ostatní, ať se soudy počkají. A dnes, po 2 letech, co máme ob jeden domeček sousedící početnou rodinu, mé okolí přiznává, že jediné, co jim vadí je, že jsou hluční a v zimě pálí v kamnech nejen dřevo (pravda, smrádek z pvc za mrznoucího rána je trošku obtěžující, ale dnes mají před vraty složenou ohromnou fůru dřeva, tak snad bude zima mírná a dřevo jim vydrží až do jara). Jejich děti chodí do škol a po zdech nám tu sprejují dítka podstatně světlejší barvy pleti. A důležité je, že za tyto dva roky se jistě změnil názor nejdenoho mého spoluobčana.

  • Vočko

    Vojta K: Máš pravdu na bicykli som sa nenaučil jazdiť len tým, že som o tom rozprával, ale to rozprávanie o tom bol veľký krok ako sa to naučiť.
    A samozrejme máš pravdu aj s tým kto tu raz bude menšinou. No nemyslíš si,že rómska otázka sa nedá vyriešiť napríklad aj sebelepším projektom? To je niečo podobné ako snažiť sa zmeniť prirodzené ľudské správanie, čo samozrejme postupom času (veľmi dlho) ide, len ľudia by niečo také odmietli. To isté by sa stalo aj s Rómskou komunitou. Jednoducho možno si poviete, že som zaslepený, ale ja nevidím iné východisko/á ako im napríklad poskytnúť kus územia niekde na našej planéte a nechať ich samých sa realizovať. Keď budú chcieť prežiť, postarajú sa o seba…samozrejme nemyslím odsunúť ich a vykašlať sa na nich, ale učiť ich a zo začiatku im aj pomôcť. To je myslím viac rozumné ako sa ich snažiť zmeniť alebo im stále všetko platiť.

    Lenže pri tomto nastáva problém s ľudskými právami a povedzme si pravdu aké precento Rómov by išlo dobrovolne? A nehovoriac o dnešnom systéme…takže ani tento „nápad“ nie je realizovateľný, pretože skrátka vlna nesúhlasu by to neumožnila.

    A to je chyba. Ľudia odkladajú riešenia na budúce generácie alebo hovoria, že sa ich to netýka, ale potom to skončí napríklad podobne ako so Židmi.
    Tak prečo nie sme schpní zmeniť spoločnosť? Je to naša chyba? Áno je pretože cez uponáhlaný a ustráchaný život sa nedostaneme nikam, väčšinou ani k sebe samotným o čom zhruba celá táto stránka je.

    Dalo sa to aj jednoduchšie napísať a preto tým čo by nepochopili chcem len povedať, že každé riešenie velkého spoločenského problému, spôsobuje takmer vždy reťazovú reakciu a tak netreba robiť len polovičaté rozhodnutia a rozhodnutia, čo liečia symptómy a nie podstatu.Podstata je liečiteľná, no táto liečba stojí veľa úsilia, zmien, kompromisov…

    A z toho vyplýva, že by možno radikálnejší postoj k vyriešeniu Rómskej otázky, mohol zmeniť veľa iných vecí, ktoré sa týkajú aj nás samotných.

    Takže ako som napísal už predtým, je to veľké sústo, ale nestojí niekoľko životov venovaných jednej zmene, ktorá pravdepodobne spôsobí pohyb aj v iných veciach? Ja osobne sa hlásim. A vy?
    Dúfam,že ma nikto nebude ťahať za slovíčka…kritika nutná! :D

  • Šárka

    Vočko, díky za živou diskusi.
    Já jsem kdysi kdesi slyšela, že Romové jsou ze své podstaty kočovný národ, tedy řešení určitého území je pro ně prý nevyhovující. To mi zní logicky a přirozeně.

    A pak další názor, že nemocný svět vyléčíme jen tím, že budeme léčit své malé mikrosvěty, tedy svůj osobní vztah k Romům, v tomto případě. Hlásím se k tomu, že já tak činím (a snažím se do toho nepřenášet osobní negativní zkušenosti svých přímých příbuzných s Romy). Důležité je začít.

  • Vojta K

    Vočkovi

    Tvůj nápad je zajímavý, pokud sám souhlasíš s tím, aby někdo jiný mohl vystěhovat naše české etnikum na nové území, protože se s námi nesnese. p
    Pojďme to samé udělat Romům.
    Pracoval jsem s Romy a vím jak je to těžké. Vím, že nemá smysl jim dávat peníze, nebo cokoliv platit. Vím, že dokud se v jejich komunitě nevymítí lichváři, budou mít potřebu krást, nebo sázet. Vím, že dokud budou krást, nebudou dostávat práci.
    Vím, že jsou vzácní lidé, kteří si váží rodiny, kteří neodkopnou rodiče do domova důchodců, kteří jsou ochotni zemřít za své děti.Chtějí se mít lépe, ale nedokáží to.
    Čí je to problém? Kdo je naučil pobírat sociální dávky? Kdo sestěhoval Romy do velkých sídlišť? Chtěli to? Ptal se jich někdo?
    myslím, že vůči nim máme velký dluh. Další důvod, proč se snažit jim pomoci.

    Pokud mi někdo řekne, že Romové se nedají změnit, vím, že píše jen od stolu a nezkusil to. Viděl jsem změnu. Velmi malou. Stála mnoho úsilí a bylo za ní mnoho frustrace. Viděl jsem ale změnu a to stojí za to.

  • Vočko

    Vojta K:
    Ak myslíš české etnikum žijúce v zahraničnej krajine, tak je to úplne iná situácia ako s rómskym etnikom, pretože to české by sa mohlo vrátiť do Českej republiky…moja odpoveď znie áno súhlasil by som s tým, pokial by dôvodom bola ochrana životov českého etnika alebo ochrana životov obyvateľov danej zahraničnej krajiny.

  • Vojta K

    Vočko:

    Novým územím jsem samozřejmě nemyslel území ČR.
    Stačí si představit Hitlera a jeho snahu o čistou rasu. taky se nejen s námi nemohl nějak snést a měl dobrý plán, který fungoval. Mělo to jeden háček. Většině lidí, kterých se tento plán týkal se to nelíbilo. Je zajímavé, svým způsobem nedělal rozdíl mezi rasami. Romové, Židé i Češi a další národy byly na stejné úrovni -> určeni k přemístění a následné likvidaci.
    Souhlasíš s jeho způsobem řešení minoritních, nebo nepopulárních skupin lidí?

  • Vočko

    Vojta K:
    Prečo sem pletieš Hitlera. Samozrejme, že nesúhlasím s likvidáciou skupín obyvateľstva, ktoré nie sú niekomu po vôli. A povedz nie je lepší nejaký kompromis ako prepuknutie nenávisti voči napríklad aj Rómom? Hádam môj návrh nevyznel ako výzva na vyvraždenie Rómov.

  • Vojta K

    Má myšlenka se týkala hlavně přemístění. Podle mne je to příliš snadné řešení na to, aby fungovalo.
    Dvě naše generace učili Romy parazitovat na sociálním systému. Myslím, že potřebujeme najít odvahu změnit směr a učit je, aby se dokázali postavit na vlastní nohy.
    Přesunutím problém nezmizí – bude dál existovat. Navíc považuji Romy za Čechy, takže jejich odsun by se nás týkal.
    Začneme s Romy, co potom? Budou na řadě starci, mentálně postižení? Všichni nevyhovující? Copak jediná skupina lidí, která nám nevyhovuje a se kterou si nerozumíme, jsou romové?
    Pokud vystěhuji určité etnikum, zakládám tak nebezpečný precedens, který umožní jiné majoritní skupině udělat to samé se mnou.
    Já jsem pro změnu. Je možná. Ne každý ji dokáže realizovat, ale každý ji může podporovat. Jedna ze zajímavých variant je komunitní práce a komunitní plánování.

    Přidávám odkaz na jeden z dalších fungujících projektů, tentokrát v Ostravě. Jen je škoda, že Ind Kumar Vishwanatan již není do projektu zapojen. Druhý odkaz se týká problematiky lichvy a jejího řešení.
    http://www.vesnickasouziti.caritas.cz/index.php?id=2
    http://www.infoservis.net/art.php?id=1069232854

  • Tomáš

    Přátelé, děkuji, děkuji.
    Měl jsem teď napilno, a tak jsem tu debatu sledoval jen z rychlíku. Teď to pročítám a raduji se. Cítím z toho naději, že dokážeme vylézt ze svých zákopů a přestat pokřikovat na ty jiné, nepřízpůsobivé úchyláky. Že možná před případnou kritikou nebo odsouzením zkusíme pochopit, o co vlastně vůbec jde. A třeba nám pak dojde, jak moc z nás mluvil náš strach.

  • Vočko

    Vojta K:
    V jednoduchosti je krása :-) ….. keď ich považuješ za Čechov prosím, ale nemá väčšina Rómov rómsku národnosť?. A nevidím dôvod prečo by to nemalo fungovať už keby sa raz k tomu niekto uchýlil.

  • Tomáš
  • Malá Ťapinka

    PRÁVA CIKÁNŮ

    Cikán ti může vynadat do bílých kurev. Tebe se pak nikdo nezastane, protože se to považuje za jejich přirozený projev. Ale nedej bože, aby to bylo naopak.

    Cikán má právo na stejnou zdravotní péči, jako ty.To, že do zdravotní pokladny pravděpodobně nikdy nepřispěl je fakt, který je ovšem velice “rasistický”, a proto to raději nikde neříkej.

    Cikán má právo tvoji vlast pomlouvat v zahraničí a má pak právo se vrátit a žádat u nás znovu podporu.

    Cikán má právo získat byt jen na základě své barevné odlišnosti. Vůbec nezáleží na tom, že na takový byt jiní čekají dlouhou dobu.

    Cikán má právo na tebe zaútočit se zbraní v ruce beze strachu z obvinění z rasistického útoku. V případě tvého útoku na cikána máš smůlu, že to kupodivu neplatí naopak. Budeš trestán za napadení a co víc – za rasistický útok.

    Cikán má právo zneužívat náš sociální systém. Pokuď to, ale již přehání a my již tak svolní nebudeme, má právo žalovat naší republiku v zahraničí, které mu pak v jeho jistě nezadatelném právu vyhoví. V konečném důsledku mu to pak stejně zaplatíš.

    Cikán má právo (ostatní mají povinnost) chodit do školy a rušit tvého potomka, čímž vlastně znehodnocuje kvalitu výuky. Pokuď se nic nenaučí, je to chybou výukového programu a ne jeho.

    Cikán má právo na neomezený počet potomků. Ty máš povinnost uhradit mu jeho finanční náklady na tzv.”vychování a to i v případě, že ty sám nemáš dostatek prostředků na svou vlastní rodinu.

    Cikán má právo demolovat cokoliv, dokonce i to co mu nepatří. Ty máš povinnost uvést vše do původního stavu a to za tvoje peníze. Pokusy o obranu se neslučují s právy cikánů na poklidný, slušný a důstojný život v naší zemi.

    Cikáni mají právo na důchod v stejné výši jako máš ty. To, že jsi celý život pracoval jako blbec, tě neomlouvá.

    Cikán má právo na zveřejnění pozitivních informacích o jeho etniku. V případě pokusů o zveřejnění negativních informací o cikánech má právo cenzury.

    Cikán má právo na utajení informací, které by veřejnosti prozradily skutečné náklady na jejich vydržování v Čechách. Položky”má dáti – dal” z tohoto pohledu nejsou oblíbeným tématem cikánských zastupitelů a mluvčích.

    Cikán má právo požádat o dotace na projekty rozvoje cikánské kultury a na různé cikánské spolky. Stát má pak povinnost jim vyhovět i když se třeba zjevně jedná o podvod.

    Cikán má právo na svá práva i v případě, že to omezuje práva necikánského obyvatelstva.

    Cikán má právo znát svá práva. Cikán nemá povinnost znát své povinnosti.

    TY MÁŠ PRÁVO DRTŽET HUBU !!!

  • Tomas

    Panejo, Tapinko. Tahle prava mame uz v komentari c. 1.

  • Sva
  • kiky

    cikani no vy ste kreteni

  • Skoll

    Následující tvrzení neplatí na všechny hnědočeské občany, jde jen o moji zkušenost. Pozitivní zkušenost mám akorát s jedním, kterého si ještě jako malé dítě vzala bílá rodina z děcáku + několik vyprávění o slušných cikánech.
    1) Od od bílého jsem se nikdy nedozvěděl, že jsem bílá svině, která bere cikánovi dávky.
    2) Od bělocha jsem nedostal nikdy přes držku jen proto, že jsem stál na zastávce.
    3) Běloch mi nikdy nevyhrožoval, že „to dá k soudu, když mu nedám prachy na cíga“. – Ne, nedal jsem mu je.

    4) Nabídnete-li hnědočechovi práci, tak se z ní bude snažit vykroutit, seč může
    5) Bílý vám nebude krást okapy (i plastové dokážou ukrást).
    6) Nesetkal jsem se s bílým, který vám vybílí kůlnu, protože ztratil motyku.
    7) Když uvidím cikána s kudlou v ruce, praštím ho první. Žádná běloch na mě ještě nůž nevytáhl.
    Pozitivní diskriminace bude mít za následek eskalaci násilí i u běžného obyvatelstva, tedy bych doporučil, být slušný, ale rovnoprávný.
    8) V životě jsem neměl problém se šikmoočky a tak mi prostě nevadí. Neměl jsem problém ani s českými Araby (Francouzští jsou něco jiného), takže mě také nevadí.

  • Monika

    Podívala jsem se na http://www.seznam.cz na diskusi čtenářů k článkům o pohřbu romského prince, co zemřel v Praze a odvážejí ho do Rumunska – vlastně jen na dva názory – ten s nejvíce souhlasnými a nejvíce nesouhlasnými hlasy (na víc nemám žaludek). Je mi z toho nanic. Předsudky vládnou. Doufala jsem, že se dočtu něco jiného- jak jsem naivní!

  • Tomáš

    Pro mě byla „diskuze“ pod těmahle 24 body velká škola. Zbavil jsem se některých iluzí a začal si všímat té části lidské osobnosti, která jiné odsuzuje zpravidla jako špatné – na individuální ale hlavně na skupinové úrovni. Začal jsem si všímat, že prakticky všude na týhle planetě se většina na menšinu dívá jako na ty méněcenné. Prostě je to tak.

  • Jirka

    Řešení jistě je možné, je to problém jako každý jiný, ovšem s tím rozdílem, že nemůžete hledat informace bez nařknutí z rasismu – třeba jen podrobný průzkum, kolik Cikánů je nezaměstnaných v poměru k zaměstnaným/podnikajícím. Za zadání takového průzkumu bych pravděpodobně šel i před soud (i když bych patrně odsouzen nebyl)…

    Takže než je možné diskutovat nad řešením, je třeba zjistit problém. Jako by inženýr chtěl postavit letadlo bez znalosti motoru, který ho bude pohánět…

    Tedy, jako první je třeba provést rozsáhlý, Kocáby a Uhly „neposkvrněný“ průzkum na téma:

    a) kriminalita
    b) vzdělání – včetně znalosti ČJ
    c) zaměstnanost
    d) „problémovost“ tzv. schopnost soužití v běžných podmínkách

    Hned jako druhý bod by bylo stejné uplatňování zákonů pro většinu i Cikány. Zabránění absurdních rozhodnutí soudů, jako v případě Červeňákových a odolávat nátlaku „z venku“, kvůli kterému se například zeď v Matiční ulici řešila vykoupením domků místních starousedlíků, místo obehnání (ne ze všech stran) ubytovny nepřizpůsobivých novou zdí. Na místo starého plotu, který byl odnesen do sběrných surovin právě tou pilnou skupinou místních …

  • Jirka

    Abych to doplnil ještě o svůj názor „kdo za to může“. Podle mě nejsou na vině Cikáni – hodně lidí by nepracovalo, kdyby bylo možné udržet si přijatelnou životní úroveň bez vlastní námahy.

    Vina je na špatných zákonech a obrovském vlivu pseudohumanistů. Ministerstvo pro lidská práva je tomu důkazem. Čím více pomoci tím hůře. Vietnamce tu taky nikdo nevítal s otevřenou náručí a jak se tu uchytili – první generace na tržisti se zaručeně pravými Hadidaši, druhá generace v kamenných obchodech s potravinami a třetí generaci s perfektní češtinou opravuji dnes písemné práce na vysoké škole. Cikána jsem na naší škole ještě nepotkal…

    Takže můj neobjektivní názor (protože není podpořen oním rasistickým průzkumem z předchozího příspěku) je tzv. hodit je do hluboké vody – nestarat se, nepodporovat, necpat do nich peníze maximálně je usměrňovat v rozumných mezích. Cikáni se nestarají, protože se nemusí starat. Starají se o ně ostatní….

  • Zdenek Vinš

    Konkrétně nejsem v žádné straně politické a ctěl bych jen to ke všem článkům:pracoval jsem s cigánama za komunistů i po roce 1989. Jednou mě řekl cigán,když jse dělal školení BOZ, my nejsme Romové my jsme cigáni, tak nám neříkejte Rom. Moje myšlení všem stejným dílem. Jsi Čech tak máš stejná práva jako ostatní, ale také takové povinnosti. Ale také takové tresty, bez žádného rasového podtextu. Zákony dělá vláda a ta si svoje povinnosti již delší dobu neplní. Musela by šáhnout na podvodníky, mafiány atd a najednou by členové vlády zůstali bez peněz. Na čechy se v zahranicí dívají jako na zloděje. je to jedno bílí nebo tmavší. V zahranicí jsem pracoval 6 let. Jen na místní Čechy, usedlíky, se dívají shovívavě.

  • Martina

    Jandre tyre kale bala,

    somra komi nadži vava,
    jááá jandre tyre kale bala,
    somra koni nadži vava.

    Keď mi kurva tonaj budze,
    ale s tebu žiť nebudze,
    jaj keď mi kurva tunaj budze,
    ale s tebu žiť nebudze.

    Naučili mě nějakou písničku a hrát na kytaru.

    Někdo zas umí perfektně anglicky.

  • Alena

    Vyjádřila bych se k posměškům kvli přízvuku a znalosti gramatiky. Vysvětlí mi někdo, proč má tyto potíže někdo, kdo se tu narodil, celý život tu žil a jiný jazyk prakticky neumí? Proč tayto problémy nemá někdo, kdo se narodil a vyrostl na druhé straně světa a sem přišel v dospělém věku? A vysvětlí mi někdo, proč vlastně je výrazně těžsí pro romy získat vízum do té které země, když jediní rasisti na světě jsme my?