Peoplecomm Blog o širších souvislostech svobodného vedení sebe sama, lidí a firem. Od roku 2007

Blog o svobodě v práci

Jste-li zde poprvé, přečtěte si Úvod do blogu a problematiky.

Cesta nahoru a cesta k sobě

Cesta nahoru a cesta k sobě
Foto: iiruseva

Do PeopleCommu jsem se pustil na konci roku 2001, po půl roce bloumání Latinskou Amerikou. Podnětem pro ten výlet byla zpráva lékařů, že jsem si uhnal únavový syndrom. Příčinou jejich diagnózy byla nejspíše má překotná snaha uspět v prostředí, do kterého jsem nepatřil, tzv. cesta nahoru (více níže).

A to je asi nejpodstatnější důvod, proč dělám, co dělám. PeopleComm pro mě byla vždy cesta k lepšímu porozumění lidské podstatě a šťastnému životu. Tak abych se už neuhnal a abych přitom pomohl i jiným od stejného osudu. I proto, že to bylo vždy hledání, jsme nikdy nevytesali do kamene, co že to vlastně děláme a za co u nás lidé utrácejí své peníze.

Léta jsme používali slovíčko „leadership“.

Na cestě „nahoru“ se věnujeme zejména tomu, co nás posune tzv. „výš“ a/nebo co bude vypadat dobře v životopise.

Postupem času nám ale začalo docházet, že vedení druhých i sebe sama má poněkud hlubší podstatu, než jsme si mysleli. Pokud nemá být naučenou opičárnou, běžnou v dnešních firmách, je nutné, aby vycházelo zevnitř, z podstaty každého konkrétního člověka.

Proto jsme leaderhip „pohřbili“ a místo něho si položili otázku: „Peníze nebo život!?“ Jakékoli heslo, motto či slogan by však byly prázdné bez příslušné filozofie.

Ta se v našem případě za léta existence PeopleCommu prakticky nezměnila, přestože jsem ji za tu dobu popisoval už více než desetkrát. Do velké míry jsem se však vždy snažil nalézt správný úhel pohledu a hlavně srozumitelné příměry i slova.

K zatím poslednímu pokusu jsem se odhodlal letos na Nový rok (1. 1. 09).

Velmi, velmi mě zajímá, jak moc je to pro vás srozumitelné a také přitažlivé. Proto to dávám i sem do blogu.

Bojím se říci: „Těším se na diskuzi!“, abych to nezakřikl a aby vůbec nějaká byla. Buď jak buď ocením jakýkoli názor. Moc vám předem děkuji!

Stejný text (včetně obrázků) naleznete na - filozofie.

Na život se můžete podívat jako na cestu mezi bodem N – narození a Ú – úmrtí. Tato dvě místa jsou jedinými povinnými zastávkami. Zbytek cesty je na každém z nás. A máme dokonce na výběr – zjednodušeně ze dvou možností: Můžeme se vydat „nahoru“, nebo tzv. „k sobě“.

Cesta nahoru

Cestou nahoru se snažíme o co nejlepší společenské postavení a s tím související ohodnocení i prestiž. Děláme pak zejména to, co nás posune tzv. „výš“ a/nebo co bude vypadat dobře v životopisu. Ostatní nás podle toho posuzují a tak ještě posilují naši motivaci k dalšímu postupu, přestože už třeba dále ani šplhat nechceme.

Na cestě „nahoru“ se věnujeme zejména tomu, co nás posune tzv. „výš“ a/nebo co bude vypadat dobře v životopise.

Tento způsob se podobá výstupu na žebřík. Co příčka, to pozice – obdivované nahoře, opovrhované dole. Firmy, které fungují v tomto systému, se podobají pyramidě. Na vrcholku sedí nejčastěji generální ředitel, pod ním je několik úrovní prostředních, menších a malých šéfů. Na poslední příčce pak žije tzv. „řadový zaměstnanec“.

Základem života v tomto systému je porovnávání se a soutěž. Kde je soutěž, tam je obvykle jeden či málo vítězů a mnoho poražených. Lidé, kteří stoupají nahoru, jsou úspěšní do té míry, do které se jim podaří vyšplhat. Ale protože nedělají, co je baví a naplňuje (ale to, co je posune výš), ne vždy jsou šťastní. Této cestě se také často přezdívá „krysí závod“.

1. Co je mé nadání? 2. Co mě opravdu baví? 3. Kdo potřebuje to, co mi jde a baví? Jsou tři hlavní otázky, které si kladou ti, kteří jdou po cestě „k sobě“.

Cesta k sobě

Může se stát, že neusilujeme o prestiž a obdiv ostatních. Necítíme tak potřebu šplhat po společenských či firemních žebřících. O to větší máme prostor dělat, co nás baví. Čím více děláme, co nás baví, tím větší je pravděpodobnost, že jsme v tom dobří. A čím je člověk lepší v tom, co dělá, tím větší je šance, že mu za to někdo zaplatí.

Firma, která staví na této filozofii, se spíše než pyramidě se spoustou žebříků vedoucích na špici začíná podobat hřišti s jasně stanovenými rolemi a odpovídajícími kompetencemi.

Podstatou této filozofie je maximální využití potenciálu všech zúčastněných a spolupráce. Mnohé výzkumy ukazují, že spolupráce (v porovnání se soutěží) vede v konečném důsledku k lepším výsledků, pocitům naplnění a tak i k větší míře štěstí.

1. Jaké mám nadání? 2. Co mě opravdu baví? 3. Kdo potřebuje to, co mi jde a co mne baví? To jsou tři hlavní otázky, které si kladou ti, co jdou po cestě „k sobě“.

Hlavní rozdíl mezi oběma cestami je tedy to, čím se člověk během života zabývá. Ti, co směřují nahoru, berou cokoli, co je posune výš. Ti na cestě k sobě hledají, co jim jde a co je baví. Možná jste sami na sobě okusili, že když člověk tráví dostatečné množství času tím, co ho baví a naplňuje, věčné dilema Peníze nebo život? z života postupně vymizí.

Veškeré naše zájezdy vycházejí právě z této filozofie. Ať už při vedení sebe sama nebo druhých se vždy snažíme ukázat podstatu „cesty k sobě“. Tím nejobecnějším cílem je pak pomoci účastníkům vyhnout se loupežnickému dilematu „Peníze nebo život!?“ a žít plný a šťastný život (viz výše).

Knihy o svobodě v práci

Všechny knihy
Podivín
Podivín
Richardo Semler
Objednat
Svoboda v práci
Svoboda v práci
Brian M. Carney, Icaac Getz
Objednat
Štěstí doručeno
Štěstí doručeno
Tony Hsieh
Objednat

Peoplecomm kurzy

Všechny kurzy
Cesta kolem světa
Cesta kolem světa

Začíná v dubnu 2012.

Přihlásit se
Liberalizační leadership
Liberalizační leadership

26.-27.11.2012

Přihlásit se
Jak si SKUTEČNĚ  rozumět?
Jak si SKUTEČNĚ rozumět?

12.-13.11.2012

Přihlásit se
Silné stránky
Silné stránky

Jak postavit život na
silných stránkách?

Přihlásit se
Svoboda v práci
Svoboda v práci

25.-26.10.2012

Přihlásit se
Den čili 86 400 vteřin
Den čili 86 400 vteřin

29.-30.3.12

Přihlásit se
Lekce Tanga
Lekce Tanga

24.-25.3.2012

Přihlásit se
Komentáře Přidat komentář
  • Bara

    Jednou jsem dobrovolně slezla o příčku níž a vrátila se k tomu, co mě bavilo víc. A jsem ráda, že jsem tohle rozhodnutí udělala. Možná mohlo přijít dřív, míň bych se trápila. Myslím, že záleží, co komu vyhovuje. Já chci dělat, co mě baví. :o)

  • Tomáš

    Tohle s cestou nahoru velmi, velmi souvisí: http://video.google.com/videoplay?docid=8527248226048886347
    Shlédněte, pokud jste ještě neviděli.

  • Libor

    Díky moc za link na českou verzi, Tome. Je to geniální video – na strašně malym prostoru hrozně jednoduše tolik myšlenek, má to spád, nenudí, ale hlavně to dává smysl.

    Řikám si, kolik podobných videí už jsem viděl, přečet článků a knížek, ved diskuzí na stejný téma … ale furt se nemůžu posunout k nějaký výraznější akci. K tomu, abych se zapojil do změny Systému víc, než jenom tím „tříděním odpadu“.

    Je možný, že sem na blog choděj lidi, který se přes tu hranici uvnitř sebe sama dostali. Inspirace příkladem dost často funguje – nechcete se někdo pochlubit? :-)

  • Libor

    Jinak zpátky k článku – smysl mi ta filozofie dává, obzvlášť po roce na Cestě :-)

    Snažim se tenhle přístup vysvětlovat při rozhovorech s lidma, který u nás chtěj pracovat. Šplhání po žebříku se mi daří přiblížit poměrně snadno, ale s cestou k sobě, hledáním toho, co nás baví a stavění firmy na silných stránkách – to už mi jde hůř. Možná proto, že pro žebříky je dost příkladů všude kolem nás.

    Je docela obtížný tenhle přístup vysvětlit třeba během hodinovýho rozhovoru. Ale daří se to líp a líp, přibývají lidi, který to chápou a je to pro ně zajímavý. Objevujou se lidi, který chtěj radši hrát s náma na hřišti, než lézt někde po žebříkách. Takže to snad funguje a filozofie dává smysl i dalším lidem okolo mě :)

  • Šárka

    i já díky za odkaz na českou verzi věcí, byla jsem z ní v angličtině taky nadšená a posílám odkaz na českou všem svým přátelům, kteří jsou v angličtině handicapováni :-) už tohle rozesílání a dělení se o tu myšlenku je přínosem pro svět, ne?

    Liborova otázka je docela příjemná výzva na zamyšlení se a utřídění toho, co pro tuhle planetu dělám, je to málo, ale asi to nejvíc, co teď právě já sama můžu udělat.

    - odpad třídim (včetně nespotřebovaného léčiva a „baterek“)
    - dneska jsem odvezla 3 bedny knih, které už nebudu číst do místní vesnické knihovny (psycho thrillery z lékařského prostředí, kdy lékař vraždí injekční stříkačkou už vážně číst nebudu, ale někdo třeba ještě ano)

    - třídim pravidelně oblečení, které už nenosím a vozím do charity (je to vždycky těžký rozhodování, to znáte každý sám, ale i u věcí, které do pytle odložím s váháním později zjistím, že mi vůbec nechybí; nemilosrdnost k sobě se tady vyplácí, nemačká se mi pak oblečení, které nosím ráda :-)
    - nechávám si opravit oblečení (punčochy, kabelky..)
    - boty opečovávám a nosím často i 5 let
    - ráda nakupuji u řemeslníků (alespoň tím tak snad vyrovnávám nákup laciného spotřebního zboží, kterému se těžko odolává)
    - a teď mě minulý týden napadla nová myšlenka – v restauraci jsem nedojedla oběd, nechala jsem si to zabalit a věnovala žebrajícímu na ulici
    - nejíme zbytečná průmyslová „léčiva“, snažíme se je minimalizovat – bolení hlavy léčíme spánkem, čerstvým vzduchem a láskou; pilulí jen v případě zoufalé nouze :-)
    - jo a otevřeně mluvim se svým 3 a 1/2-letým synem o reklamě, o tom, že nad ní musíme přemýšlet, že nemusí mít všechny hračky, co mají ostatní, že si je od nich může půjčit, že knížky (moc rád si nechává číst) si můžeme půjčit v knihovně, že oblečení, ze kterého už vyrostl a hračky, se kterýma si už nehraje, posíláme dál do oběhu dalším dětem…. To mi z mé současné pozice matky na mateřské přijde asi jako nejvýraznější :-)

    - legrační extrém je v ohledu šetření elektřinou strýc mého muže, který rodinu peskuje, že si v koupelně na umytí rukou rozsvítí, že jim přece má stačit světlo přicházející dveřmi z předsíně… :-)

  • Libor

    Ty jo, díky za úžasný shrnutí, Šárko! Když se člověk zamyslí, tak přijde na spoustu drobností, který už v součtu můžou něco znamenat. Vzpomínám si, že jsem viděl u Tomáše 2 knížky plný jednoduchých tipů na každý den. Taky jsem narazil na podobnej web, ale teď si nemůžu vzpomenout na adresu. Nevíte někdo?

    Před časem jsem viděl zajímavej dokument v ČT o ekologický stopě, kterou člověk zanechá na zemi. Zarazil mě příběh manželskýho páru. Dělali snad milion věcí, třídili na asi 20 různých druhů, jedli všechno ze zahrádky, nejezdili autem, nakupovali úplný minimum, s ničím neplýtvali. Když jim ale spočítali jejich ekologickou stopu, vyšli z toho stejně hrozně negativně. Svým chováním stejně dostávali zemi do červených čísel. Přes všechnu svoji snahu totiž nedokázali vynahradit jeden jedinej let někam do Austrálie.

    Nedokážu si představit, že bych žil jako ti manželé, bylo by to pro mě za hranicí únosnosti. I když se domnívám, že dělám hodně užitečných věcí a snažím se chovat šetrně, je moje ekologická stopa asi ukrutná – už jenom těch letů letadlem, tisíce kilometrů autem, vyhozených věcí, zbytečnýho oblečení …

    Proto mi vrtá hlavou – každodenní drobnosti typu třídění jsou fajn, ale asi je to málo. Nedokážu ani kompenzovat tu zátěž, kterou zemi dávám já sám. Natož pak to, co produkuje průmysl, oproti němu je zátěž jednotlivce asi o několik řádů nižší.

    A to je to, nad čím dumám – je potřeba asi něco víc. Něco, co by pomohlo změnit ten celej nelogickej a neudržitelnej Systém.

  • Šárka

    „když nebude pro koho vyrábět, průmysl musí nutně slábnout“, ne? ale chápu, že asi nejde lidi přinutit nelítat… a že jeden let do Austrálie musí vyrovnávat asi tisíce ekologických ultranadšenců. V tomto ohledu je současně se vyskytující finanční krize docela prospěšná :-) možná sama o sobě v pozitivním přebytku v globálním měřítku (míň lítáme, míň jezdíme auty, míň aut se vyrábí….).

    souhlasím, že naše denní ekologicky šetrné chování je jen zmenšování dopadů našeho denního chování na Zemi, že to není ten „lék“ na současný stav, jen utišující prostředek. Pak je třeba přidávat a pomáhat se přírodě zregenerovat. V drobném měřítku tím, že budu sázet stromy a podobně do přírody vracet, co jsme z ní sami odčerpali (dinosaury do ní už asi nevrátíme :-).

    A třetí stupeň je ten, kdy nás napadne něco naprosto geniálně převratného, co začne zemi vracet zelenou a modrou barvu v širším pokrytí. V jedné knize o harmonii vesrmírných energií (stejně jako se píše v dalších, které pomáhají člověku hledat cestu k sobě) jsem četla, že k tomu je nezbytně nutné BÝT šťastný (uvnitř). Pak člověk nezatěžuje své konání egoistickým křečkováním materiální hmoty a statutu, je schopen udržet mysl v klidu a otevřít se náhlým vnuknutím při pozorování zázraku bytí přírody. Tahle vnuknutí se nadají naplánovat, urvat z vesmíru, věřím, že prostě v pravý čas do pravé hlavy přijdou :-) A pak má člověk, je-li šťasten, i spoustu pozitivní energie, aby takové vnuknutí převedl do života. Libore, třeba ta myšlenka teď právě kolem krouží… :-)

    Jeden známý s několika kamarády již několik let soukromě budují a uvádějí do chodu eko-teplárnu, kterou předělali z výrobny páry pro jednu textilku. Jeden kotel tam už byl, tak něco vybourali a dobudovali tam další 2. Tohle mi připadá už docela větší zásluha než jen „třídění“, ale taky ten nápad musel přijít v pravou chvíli do pravé hlavy. Kdyby ta myšlenka chtěla před několika lety napadnout mě, eko-teplárna by nestála… :-)

    moje malé denní příspěvky jsou možná malé, ale stačí, aby někdo, byť malý začal… k tomu přidávám pěkný příběh od mého oblíbeného Bruna Ferrera- Hvězdice:

    Zuřila strašná bouře.Ledové ostří větru se zařezávalo do vodní hladiny a zvedalo ji do obrovských vln bijících do pobřeží jako beranidla, které při návratu rozrývaly a obracely mořské dno jako obří pluhy.Vodní proud strhával malá zvířátka, která žila při dně, korýše, plže a vyhazoval je desítky metrů na břeh.

    Bouře skončila stejně rychle jako začala.Hladina moře se zklidnila a ustoupila o několik metrů.Pobřeží zůstalo pokryté blátem, ve kterém se zmítaly a umíraly tisíce hvězdic.Bylo jich tolik, že pláž jimi zrůžověla.

    Ten zvláštní jev vzbudil zvědavost mnoha lidí.Přijely i televizní štáby, aby o podivném úkazu natočily reportáž.Mořské hvězdice se téměř přestaly pohybovat.Pozvolna hynuly.

    Mezi lidmi byl také jeden chlapec, který přišel s tatínkem.Smutně se na hvězdice díval.Všichni je jen pozorovali a nikdo nic neudělal.Náhle se tatínkovi vytrhl z ruky, zul si boty a ponožky a rozběhl se na pláž.Sklonil se, nabral do ručiček tři malé hvězdice a běžel je hodit do vody.Pak se vrátil a celou akci opakoval.Z betonového chodníku na něj zvolal nějaký muž:

    ,,Co to děláš, chlapče?“

    ,,Házím ty hvězdice zpátky.Jinak tu na břehu všechny pomřou,“ odpověděl chlapec v běhu.

    ,,Ale vždyť jich tu jsou tisíce.Stejně je všechny nestačíš zachránit,“ zavolal na něj muž.,, A stejné je to i všude kolem, na tom nic nezměníš!“

    Chlapec se usmál.Vzal do ruky další hvězdici a hodil ji do vody se slovy:,,Ale pro tuhle jsem to změnil!“

    Ten muž chvíli mlčel, pak se sehnul, zul se a slez dolů na břeh.Začal sbírat hvězdice a házet je zpátky do vody.Za chvilku se k nim přidala dvě děvčata a už byli čtyři.Po chvíli bylo na pláži padesát lidí, pak sto, dvě stě, tisíc.A nakonec byly zachráněny všechny hvězdice.

    Dal-li nám Vesmír (nebo to, co nás a veškeré bytí na naší planetě) tu vnitřní sílu a kreativitu vytvořit letadla a všechno to, co naši planetu ničí, pak nám musel v rámci zachování vlastní rovnováhy zákonitě nadělit i vnitřní sílu a kreativitu vytvořit „protilátku“ :-)

  • Tomáš

    Panejo, panejo. To je spousta myšlenek na přemýšlení. Taky dumám o tom, jak ničím planetu a co můžu dělat. Samozřejmě třídíme plasty a spol., běhám po bytě a zhasínám, kde nikdo není, snažím se nakupovat jídlo, které nemuselo cestovat v kamionech (letos se konkrétně do tohohle hodlám opřít), po městě nejezdím autem,…
    Samozřejmě lítám letadlama jako Libor…

    Buď jak buď brouka do hlavy jsem dostal z „Hot, Flat & Crowded“ od T. Friedmana http://www.thomaslfriedman.com/ – poslechněte si v MP3 ukázku – který uvádí pár fascinujících statistik- například říká, že kdybychom ze dne na den utnuli veškerou dopravu – přestala by létat letadla, jezdit všechny auta,… emise CO2 by se snížily o 14% (nepamatuji si přesný %, ale bylo to v tomhle řádu). Tak si říkám, do prčič, mám teda tu jednu hvězdici házet do moře, když to prý má 0,00000.. efekt? Přemýšlím o tom. Hodně.
    Jsme teď na pár týdnů v USA a mě je vždy smutno, když jsem tady z toho, jak s tímhle tématem nakládají… Všude a pořád jede klimatizace (např. venku je 18 stupnu a v budove jede klimka), Mraky plastu ve všech restauracích a obchodech. V supermarketu třeba neseženeme vážený sýr, vše má double/triple/quadruple,… obal. Peklo. Mega-parkoviště střední školy kousek od nás je od po do pá přeplněné nabušenejma autama (Amíci milují obrovský pick-upy) – minimálně dvoulitrový motory (benzín nestojí ani 2 dolary za galon). Ráno zácpy, večer zácpy. Nebo ty jejich mega-pračky a mega-sušičky. V naší prádelně hodíte čtvrťák a už to jede. Hoďku pračka, hoďku sušička. Všechno strašně jednoduchý a laciný… ale pekelně nešetrný k přírodě. Nechápu, jak můžou džíny (CK, Guess, Pepe,..) stát 19,90 nebo Ralph Laurent triko 9,90. Boty Tommy Hilfiger – 39,00. Made in Haiti, Salvador, Malaysia,… to je dilema – koupit nekoupit? Je jasný, že se u toho ve sweatshopu někdo pěkně zpotil, že to muselo cestovat do USA,.. divnej systém, fakt divnej. Fast, simple, convenient. To je jejich motto. A proto, že Amíky kopírujeme, je to i naše heslo.
    Co s tím, jak z toho ven? Já hlasuji pro cestu k sobě. Najít svý dary a vytěžit z nich maximum. Mě baví filozofování, psaní a debatování. Tak dělám to. Někdo nastartuje hnutí, který se chytí tisíce, miliony lidí – http://wearewhatwedo.org/ – možná to je to, co jsi myslel, Libore?
    Jiný se toho hnutí chytí a přidá něco bez čeho by ta aktivita nebyla nikdy tak dobrá jak je… Prostě každý máme něco. Využijme to nejen pro sebe, ale i pro lepší svět.

  • Libor

    Děkuju za moře inspirace a za linky. Jj, měl jsem na mysli We are what we do. Inspirace je tam moře, dá se určitě přijít i na další věci, který můžeme změnit. Osobně se o to kousek po kousku snažim a mám z toho radost.

    Před časem jsme přemýšleli o tom, jak by se dalo dostat víc šetrnosti do kancelářskýho života. Spotřeba všeho je obrovská, plýtvání snad bezmezný. Pokud by se podařilo život v kancelářích trošku „zazelenit“, kromě okamžitýho efektu by to mohlo zapůsobit i na lidi, který tam pracujou, něco z toho by mohli přenést do svých životů a ovlivňovat tak i další lidi kolem sebe. Zajímavá inspirace byla třeba u Patagonie (Let My People Go Surfing) – zrušení jednorázových papírových kelímků na vodu/kafe, igeliťáky v koších neměnit, když není třeba … Yvon Chouinard tam tušim spočítal i finanční přínosy několika takových drobných změn – ve velkém officu už to něco hodí, ty peníze se pak navíc dají využít pro dobrou věc.

    Drobností v kancelářích může bejt mraky a nikomu moc nesnížej komfort. Ale vynásobeno počtem lidí v office centrech už by to moh bejt zajímavej efekt. Tisk na recykovaný papíry, využívání šmíráků (papír potištěnej jenom z jedný strany), recyklace, vypínání monitoru, když u něj člověk nesedí, namontování filtru a pití vody z kohoutku, posílání faktur v elektronický podobě a obecně uvažování nad tim, co je třeba tisknout, zhasínání, náhrada papírových ručníků na záchodě, recyklace tonerů v tiskárnách, ekologické čistící prostředky … a mraky a mraky dalších „blbůstek“.

    Mám rád pozitivní příklady, který můžou někoho inspirovat. Ale neodpustim si jeden negativní. Pokaždý, když jedu v Praze po magistrále, mě udivuje budova O2 na Brumlovce. Třeba v 8 večer, když už tam skoro nikdo nemůže bejt, celá budova je rozsvícená a září. Dumám nad tim, proč? Možná to maj udělaný tak, že musej rozsvítit celý patro, i když tam sedí jenom jeden člověk? To ale přeci jde řešit, ne? Nebo probíhá úklid? Nejde udělat za přirozenýho světla ráno, než přijdou lidi? Nebo tim dávaj znamení mimozemšťanům? Nerozumim …

    Ale zpět :) Líbí se mi, Tome, jak jsi to hezky vrátil zpátky k tématu článku – k hledání cesty k sobě :-) A vlastně i Šárka to potvrzuje – když je člověk sám sebou, odhalí svůj talent, má nápad, za kterym jde, tak může světu strašně prospět, možná i změnit Systém. A bez toho, aby koukal po druhejch, případně se snažil bezhlavě kopírovat to, co dělaj ostatní nebo co si někde přečet, že by bylo dobrý dělat. Díky cestě k sobě a poznání sebe sama pak můžu něco změnit, udělat velký věci.

    Mám moc rád, když věci dávaj smysl a zapadaj do sebe. Teď ten pocit mám. Tak moc děkuju!

  • Šárka

    je mi dobře v téhle diskusi

  • Tomáš

    Přátelé, taky jsem si užil tuhle výměnu názorů. Příběh věcí mě zajímá.

    Hlavní důvod, proč je tu tenhle článek je však tento (psal jsem to nahoře):

    Velmi, velmi mě zajímá, jak moc je to pro vás srozumitelné a také přitažlivé. Proto to dávám i sem do blogu. Bojím se říci: „Těším se na diskuzi!“, abych to nezakřikl a aby vůbec nějaká byla. Buď jak buď ocením jakýkoli názor. Moc vám předem děkuji!

    Tak kdybyste přeci jenom někdo našli pár minut, napište mi z toho nějaký dojem, ať vím, jestli a jak je tomu rozumět.

  • Tomáš

    Hmmm.
    Žádná zpětná vazba je taky vazba. Neva.
    Já mám aspoň k tématu „Příběhu věcí“ dva další americké dojmy.
    První je z Wall Martu. Mamutí obchodní domy, které drtí konkurenci nízkými cenami. A to je fakt. Příklad ze včerejška – šli jsme nakoupit naší dceři Valče nějaké oblečení (nějak nám tu ze všeho vyrostla) – tepláky – 2 dolary, Klokanka – 8 dolarů, jarní bunda – 9 dolarů,… a to vcelku parádní kvalita, zdá se.
    Nevím, jestli jste se dívali na http://www.walmartmovie.com/ (tady je zdarma na netu: http://freedocumentaries.org/film.php?id=105 ) nebo jestli jste četli http://www.amazon.com/Wal-Mart-Effect-Powerful-Works-Transforming/dp/0143038788/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1233798723&sr=1-1

    Hlavním důvodem cen, kterým se nikdo nevyrovná je prý to, že dřou své zaměstnance (mizerný mzdy a hlavně to, že jim neplatí zdravotní pojištění). A člověk tím, že tam nakupuje tenhle systém podporuje. Že jo, svými penězi říkáme, co je ok a co není ok.
    To je ale dilema. Úplně stejný tepláky za 2 nebo za 20 usd…
    Do čeho byste šli vy??? Přiznávám, já zvolil wall mart cenu…

    Druhá věc se týče hromadění věcí. Stačí tu chvíli pobýt a není možné si nevšimnout, že průměrný amík má všechno, nač si pomyslí. Všechno (skoro) je tak levný, že není problém si koupit (jsme u moře – proto následující příklady) jachtu, 3 kajaky pro sebe a pro kámoše, pár surfů pro celou rodinu, vodní skůtr pro sebe a pro manželku, pár prutů na ryby,…
    A ty lidi to pak nemají kam dát. I proto v USA existuje třeba národní organizace organizérů http://www.napo.net/public/ , lidí, kteří k vám naběhnou domů a zorganizují všechny ty věci, co vlastníte do úhledných krabic, komínků a já nevím čeho ještě.
    Mimochodem stejný trend vidím i u nás.
    Hodně lidí už nevlastní věci. Věci vlastní je.
    Konec zpráv zpoza moře.

  • Elza

    Tomiku, krasna ukazka toho, jak ti nevychazime vstric, nenapiseme ti libi/nelibi, proste mlcime !!! DIKY !!! Tema je to vic nez zajimave, vyrustali jsme v tom, ze je treba to vysoko dotahnout, nikdo se nas neptal, co nas bavi. Jako dnes si pamatuji, jak jsem se doma certila, ze na gympl nepujdu, jelikoz by me to nebavilo [a nesla jsem]. Taky si pamatuji, ze jsem nikdy moc dobre nechapala proc se to musi daleko dotahnout a vlastne to nechapu do dnes. Radsi jsem se zajimala, proc delam, to, co delam a dnes si rikam, uz jsem kousek pod ledovcem a pred sebou mam dlouhou cestu k sobe, a ja se tak tesim !!! DIKY !!!!

  • Tomas

    Dekuji, dekuji, Elzi. Ja vim, kazdy mame svych starosti (casto vic nez radosti) nad hlavu a jeste abychom druhym psali, co si myslime o tom, co delaji…

  • Svatka

    Jak moc je srozumitelné, co píšete? Málokdo umí tak jednoduše podat myšlenky jako vy. Klobouk dolů, Tomáši. Líbí se mi vaše úhly pohledu na životní a pracovní témata. Vaše články jsou inspirativní a jejich obsah se týká téměř každého. Jsou zamyšlením nad tím, jak žít smysluplně – bez zbytečných kudrlinek, tanečků a her. Pište i když žádnou zpětnou vazbu nemáte!

  • Tomas
  • Šárka

    Díky, Tome, ty linky jsou milé doteky naděje. Jakoby mně samotnou dobíjely, nejen elektrobaterie v projektovaném autě. Vírou, smyslem ve snažení.

    to, cos napsal o cestě nahoru a cestě k sobě, dává, mně naprosto jasný smysl. tak jasný, že mé vypichující senzory volně propustily a ego hledající uspokojení v sebevyjádření nemělo nijak moc co vyjadřovat, tak jsem nic nevyjádřila. I možná proto, že coby právě se transformující matka na MD, jsem cestu nahoru ze svého života jaksi vypustila… tak mně mé ego nakukávalo, že nemohu srovnávat, když se zaměřuji jen na jednu polovinu terče.

    takže smysl mi to dává. aha a možná to dává smysl o to víc, že jsem z cesty nahoru odbočila na cestu k sobě :-)

  • Tomas

    Sary, diky.
    Co se tyce tech prokliku, daval jsem nektere uz vloni na nastenku: http://www.peoplecomm.cz/nastenka/6-svet-se-mozna-zazelena-
    Kamarad z Australie me tim trvale zasobuje. Neni na svete moc mist nez je prave Australie, kde si lide uvedomuji zmeny klimatu, a tak se s tim snazi neco opravdu delat.
    V Brisbane, kde on zije treba maji skalu pro oznaceni nedostatku vody(podobne jako my mame pro pripad povodni) 1-5. Pet se rovna evakuace a oni jsou uz nekolik mesicu na ctyrce.
    Z toho titulu me fascinuje fenomen automobilismu a v ramci toho treba to, ze jsme se za sto let vyvoje prakticky nepohli – furt vyrabime stejne vyrobky jako Ford z kraje 20.stoleti – furt to ma 4 kola, spalovaci motor, spojku,… nic novyho – sama kosmetika. Pritom uz od 60.let existuji technologie pro vyrobu elektromobilu s lepsimi parametry nez maji auta se spalovacimi motory.
    Az ted se mozna veci daji do pohybu. Fascinuje me Shai Agassi http://en.wikipedia.org/wiki/Shai_Agassi a jeho Better place http://www.betterplace.com/
    Jak ja jim drzim palce!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • Tomas

    Jeste jeden – snad posledni – dojem z USA.

    Cetl jsem, ze nejaka pani kojila dite v nakupnim centru. Sebrali ji policajti za pohorsovani.
    Pred par dny ve Starbucksu zvednu hlavu od pocitace a kousek od hlavy mam pistoli. Tipek si prisel pro kafco a u pasu mel kolt.
    Tahle zeme me fakt fascinuje. Tresta lidi za to, ze delaji neco co vetsina zen na tyhle planete a pritom je necha hromadit a nosit bouchacky.

  • Svatka

    O konzumu a spotřebě:http://kucik.blog.idnes.cz/c/69689/Neviditelny-blahobyt-a-prezrana-spolecnost.html

  • Tomas

    To je prima uvaha, Svatko. Diky moc.
    Mne se na tohle tema libi uvazovani Barryho Schwartze a jeho „Paradox volby“ – http://www.ted.com/index.php/speakers/barry_schwartz.html

  • Tomáš
  • Hana

    Formulujete a stavíte otázky a odpovědi, které
    v dnešní hektické a převratné době vykrystalizovaly a
    musely zaznít, musí si je denně klást mnoho lidí právě
    proto, že teď, právě teď žijí. A doba je semílá, drtí,
    deformuje, propouští z práce, manipuluje sdělovacími

    prostředky, množstvím všeho, co se na ně obrazně i
    fakticky odevšad hrne, musí si odpovědět a mnoho z nich
    (znám je a také mezi ně patřím) si vnitřně naprosto
    neomylně a rádo vybere cestu k sobě a hned dnes, teď
    by vyrazili a běželi a …

    Ale kam?

    Ono totiž nejde jen o cestu nahoru nebo k sobě. Je
    to o možnostech, reálných šancích, které mám.

    Nemusím být nutné kariérista a přeci, byť budu vnitřně vědět, že
    to nebo ono mě baví, rád bych to dělal, uspokojovalo by
    mě to, přesto k tomu nikdy ani nevykročím.

    Mám-li rodinu, osobní veliké vazby nebo třeba vážně
    nemocného blízkého člověka, má toto prioritu… načas a
    nedovolí mi to třísknout do stolu, změnit práci, i když tam třeba
    jen přezívám. Potlačím své sny. (Zpohodlním? Popřu se?)

    Těsně před vánocemi dostalo x mých kolegů pod stromeček
    výpověď. Dnes běžné, nic překvapivého. Snaží se,
    docházejí na konkurzy.

    Neptají se jich, co je baví, co umí, zda by chtěli dělat
    v kolektivu stejně naladěných lidí smysluplné věci
    smysluplně. Ne. Kouknou na rok narození, vzdělání a
    hlavně, zda je někdo nedoporučil. A zda mají řidičák a
    vy s tím handicapem, co tu vůbec lezete…

    Prvý, druhý, desátý konkurz…

    Určitě i pak si dále vyhraněně a cíleně formulují, co
    chtějí a kam jdou…

    Příležitost prostě nikdy není pro všechny.

    Umět si své cíle formulovat, jít za nimi, neuhnout z cesty,
    věřit si a hlavně – rozpoznat šanci a chopit se jí!
    Dokud to ještě lze…

  • Tomas

    Dekuju Hanko. Ze jste si s tim dala praci.
    Nevim, jak moc vam rozumim. Pisete, ze cesta k sobe nejde nebo, ze je obtizna?

    Jde. To uz dnes vim. I cloveku, ktery je na voziku, cloveku, ktery pecuje o nemohouci rodice, cloveku, ktery je uvezneny (treba) v Gaze a nemuze ven.

    Ale obtizna je. Stejne jako kdyz jedete na bezkach hlubokym snehem (k sobe) vs. v cerstve vyrizle stope za nekym, kdo vas tahne (nahoru).

    …“Je to o možnostech, reálných šancích, které mám.“ pisete.

    Ja si to taky myslim. Moje zkusenost je takova, ze vetsinu sanci ale nevidim. Jsou okolo me, ale ja je proste nevidim.

  • Jana

    Muj komentar muze rovnou padnout k vice clankum a myslenkam, kterymi brouzdam fascinovana jiz temer hodinu na vasem webu, ktery jsem dnes nahodou objevila. Troufam si tvrdit, ze jsem timto udelala tu 1 vcc, ktera mi doufam zmeni zivot, a zacnu pracovat jeste vice na tom, abych zkvalitnila cestu k sobe, protoze mým snem je cesta kolem sveta a otazku peníze nebo zivot si budu muset v pripade realizace nejspis polozit.

    Ale svym prvnim komentarem na peoplecommu jsem chtela reagovat na vasi vyzvu, Tomasi, vyjadrit se k ceste nahoru a ceste k sobe. Takze pro mne jednoznacne je profesni i osobni zivot postaven na zakladech cesty k sobe, ale uz nekolikrat se mi stalo, ze ne vlastni snahou, ale hrickami osudu a nahod jsem byla posunuta (trpny rod presne vyjadruje i moje psychicke rozpolezeni po techto posunech vyse) na vedouci pozici, po ktere jsem netouzila, ale bylo by v dane chvili nevhodne ji odmitnout.

    Takze shrnuji, cestu nahoru nevyhledavam, ale obcas prichazi sama. Nastesti to neni stale vys o dalsi a dalsi pricky, ale jen tak trochu vys, pak zase nekam vedle a tak nakonec uznavam, ze to zle je vzdy pro neco dobre. A tudiz unavovy syndrom myslim nehrozi.

    Zkratka svuj zivot pri pohledu zpet mam rada, protoze se stale mohu neco ucit, poznavam pri tom sebe, sve moznosti a hlavne mohu objevovat spoustu novych osudu lidi, se kterymi na svych cestach nahoru i k sobe kracim.Tesim se na dalsi lekce pri odhalovani vodopadu myslenek na vasem skvelem webu.

  • Tomáš

    Jani, děkuju.
    Tohle se mi hrozně líbí: „…nahod jsem byla posunuta (trpny rod presne vyjadruje i moje psychicke rozpolezeni po techto posunech vyse)“.
    Říkám si, jaká by to byla paráda, kdybychom dokázali odhalit míru trpného rodu v naší hlavě. To by byla změna! To bychom „peníze nebo život?“ nemuseli vůbec řešit…

  • Šárka

    jo, někdy ta druhá volba není vidět, ale vždycky existuje – udělat to či ono nebo neudělat (se všemi následky, které z dané volby vyplývají – byť je to „vhodné nebo nevhodné“; i to je volba).

    souhlasím, Hano, s Vámi, že někdy je to těžké. Nebo spíš, že někdy je to těžší než jindy. Pokud se starám o nemohoucího člověka, jsou mé volby radikálněji vymezené, stejně jako závaží na obou ramenou vah jsou spíše vícekilogramová než v rozdílech miligramů. V takovýchto situacích je pak životním úkolem odhalit a složit zkoušku „přijetí životní situace“, žít „Tady a Teď „. Od té doby, co se mi otevřela dvířka cesty k sobě, mám tendenci hltat stohy knih a objevovat stále nové a nové a zjišťovat, kolik toho ještě chci IHNED poznat, přepadává mě akutní pocit, že jsem na té cestě jakci pozadu. Pak ale přichází uklidnění, když si uvědomím, že především, tady a teď jsem v roli mámy tříletého synka, který mě potřebuje a já se této role nechci vzdát. Když mi říká: „mami, nečti si a umývej to nádobí, abysis pak se mnou mohla hrát, jak jsi slíbila“, uvědomuji si, že tady a teď jsem ta máma a moje cesta k sobě vede přes tuto roli mámy, její plné přijetí. Za čas, až mě nebude tolik potřebovat, až se obsah mé role pozmění, až se mé „tady a teď“ změní, budu se moci zase rozběhnout tam, kam budu ve svých rolích k sobě chtít.

    Není tedy podle mě špatné, zůstávat v zaměstnání, které mě nenaplňuje proto, že právě TEĎ je má priorita v ošetřování někoho jiného. Pokud jsem se tak rozhodla, je tedy má cesta přes plné přijetí této situace bez výčitek, bez viny, bez obětování se…. i tady je velký potenciál pro cestu k sobě.

  • Jana

    Ahoj Tome,
    to, co delas ma velky smysl a vyjadril jsi to jednoduse, srozumitelne, jasne…
    Me osobne to vede k zastaveni – nezenu se prirozene po zebricich nahoru kvuli uspechu, uznani okoli, sbirani medaili… proste jede autopilot (u me je to mozna strach z toho, ze zklamu – nebo nejaky jiny bordel, kterym me moje mysl denne zasobuje – je celkem jedno, jak si to nazvu). Potrebuju zpomalit jako „koza drbani“ (rikal dedecek), uvedomit si, co citim, zda to, co prozivam mi prinasi stesti, uspokojeni, zda mi to dava smysl. A ty + vsichni kdo sem pisi mi pomahate to delat.
    Sypu si popel na hlavu, ze sama sem pisu malo, je to dano tim, ze psani neni moje silna stranka – jde to ztezka a kdyz to po sobe pak ctu, tak mam malokdy pocit, ze jsem vyjadrila to, co jsem chtela. Ale budu to zkouset, snad mi bude rozumet :-).

  • Josef

    Ahoj ve spolek
    Tedy , mě 20let poháněla ke konsumerismu manželka , musel jsem dosahovat vyšších postů do 30ti let, vydělávat více peněz do 40ti , místo do kempu pod stan létat na Kanáry (to byl kupodivu docela přínos i pro mě, až tam jsem se naučil vnímat krásu divoký přírody a malost člověka). Musel jsem kupovat auta chaty stavět domy …… Najednou se stalo to že se už tolik nedařilo , já nemohl uspokojit každý rozmar manželky …. přišly hádky , trvaly několik let , než žena pochopila, že „kde nic není , ani čert si nic nevyřve “ . Výrazně mi tím podlomila zdraví – stres způsobil dílo zkázy – žlučník , srdce , imunita v hajzlu a další ……. No konečně se ten blbec – já nad sebou zamyslel , a poté co jsem zapudil první vtíravou myšlenku – Manželku uškrtit , začal jsem měnit svůj svět . Auta jsem dal do garáže , koupil jsem si lítačku , přestal jsem koukat na televizi, rozdal jsem videokamery foťáky notebooky a přihlásil jsem se ve 44 letech na presenční studium psychologie na VŠ -:))) Dělám na půl úvazku za minimální mzdu , zbytek času věnuji studiu . První půlrok to vypadalo, že žena zešílí , ale zdá se, že se to pomalu ale velmi pomalu stabilizuje . Apropo , odpad jsem třídil odjakživa , hadry kupuji zásadně v sekáčích a ostatní např elektroniku zpravidla z druhé ruky -:)) Po 20ti letech se zase cítím alespoň občas šťasten. To je tedy moje cesta ke mě ! No že to trvalo !