Peoplecomm Blog o širších souvislostech svobodného vedení sebe sama, lidí a firem. Od roku 2007

Blog o svobodě v práci

Jste-li zde poprvé, přečtěte si Úvod do blogu a problematiky.

Co my jen víme?!

Co my jen víme?!

Čtyři roky po světové premiéře přišel do českých kin kontroverzní a do určité míry i kultovní dokument „Co my jen víme?!”.

Je to 108 minut ukázek, rozhovorů a příběhů, které člověk nechápe, nebo chápe jen velmi stěží. Myšlenky v něm obsažené jsou ovšem tak hluboké a také revoluční, že otevřeného člověka nemohou nezasáhnout. Minimálně přinutí přemýšlet a zkoumat realitu okolo nás.
Bohužel autor měl poněkud hlouběji do kapsy, což se podepsalo na efektech a celkové kvalitě zpracování. To dále znesnadnilo (nebo minimálně nepomohlo) pochopení obsahu filmu.

Možná i proto jsou některé recenze tak negativní. Například pohled Aleše Smutného z dubnového čísla časopisu Premiere. Podle něho dokument připomíná špatné náborové video nějaké sekty. Dokonce říká: „Tento film je zlo,“ a z pěti možných mu dává jednu hvězdičku.

Pro mě je taková recenze praktickou ukázkou, že mysl přijme pouze to, na co je připravena. Myšlenky, které vědci v „Co my jen víme?!“ představují, jsou totiž místy až příliš kacířské. Myslím, že člověk vychovaný v našem dogmatickém světě nemůže některé pasáže vůbec pojmout.

„Co my jen víme?!“ přináší naprosto neotřelé pohledy na to, jak se díváme na svět kolem nás, na to, co je a co není možné. Mnohé názory natolik narušují naše pravdy a jistoty, že je někteří lidé nemohou pochopit (Aleš Smutný a jeho recenze je jen jedním z mnoha příkladů).

Připomeňme si, že vždy v minulosti, když někdo přišel s novým pohledem na věc, s novým nápadem, zvedla se vlna kritiky a odporu. Údajně dokonce až 80 % nových nápadů je zamítnuto. Ne proto, že by byly špatné, ale proto, že si je jednoduše nedovedeme představit. Byly doby, kdy jsme si nedovedli vyobrazit, že je země kulatá, že se otáčí, že není centrem vesmíru nebo že by kdy člověk mohl létat. A podívejte se dnes!

A tak tomu dokumentu a jakémukoli jinému rádoby „kacířskému“ pohledu na věc dejme šanci. To, že si něco nedovedeme představit, neříká nic o nápadu (v tomto případě o filmu), ale o naší hlavě.

PS: ještě jedna zajímavá recenze.

Knihy o svobodě v práci

Všechny knihy
Podivín
Podivín
Richardo Semler
Objednat
Svoboda v práci
Svoboda v práci
Brian M. Carney, Icaac Getz
Objednat
Štěstí doručeno
Štěstí doručeno
Tony Hsieh
Objednat

Peoplecomm kurzy

Všechny kurzy
Cesta kolem světa
Cesta kolem světa

Začíná v dubnu 2012.

Přihlásit se
Liberalizační leadership
Liberalizační leadership

26.-27.11.2012

Přihlásit se
Jak si SKUTEČNĚ  rozumět?
Jak si SKUTEČNĚ rozumět?

12.-13.11.2012

Přihlásit se
Silné stránky
Silné stránky

Jak postavit život na
silných stránkách?

Přihlásit se
Svoboda v práci
Svoboda v práci

25.-26.10.2012

Přihlásit se
Den čili 86 400 vteřin
Den čili 86 400 vteřin

29.-30.3.12

Přihlásit se
Lekce Tanga
Lekce Tanga

24.-25.3.2012

Přihlásit se
Komentáře Přidat komentář
  • Mikao – j.moravec()email,cz

    Ano přesně tak, lidi odmítají pravdu, když jim tu pravdu dokážete, stále jakkoliv zpochybňují. Když jim tu pravdu vysvětlíte a dokážete tak, že ji není jak zpochybnit, není kam slovy uniknout a není jak se vyhnout, končí rozhovor a doslova utíkají…

    Je to zvláštní, ale lidi se bojí že ztratí iluzi, která je z jejich pohledu realitou, což je ale z pohledu kohokoliv jiného relativní.

    Jak si tohle ale člověk který je v iluzi může uvědomit?
    Musí mít nějaký důvod, chtít přemýšlet, nějakou hybnou sílu, moment kdy hledá odpověď na otázku.

    Kdy člověk hledá odpověd na otázku – řešení svého problému?
    Odpověď už je v té otázce „řešení problému“ – člověk hledá odpověď jen tehdy když narazí – pak jsou jen dvě možnosti – upadne do ještě větší iluze, anebo kus iluze opadne z něho, vše záleží na tom kdo mu dá vysvětlení, tady je klíč buď k manipulaci, nebo k pravdě

  • Tomáš

    „Člověk, který žije v iluzi…“

    To je pěkná věta!

    Protože nevíme, že je to mozek, která dává smysl našim smyslům, nevíme, že všichni žijeme v iluzi.

    A když nám tu iluzi někdo nabourává, nemáme to rádi.
    Proč je ve světě tolik válek? Jiní se nám snaží nabořit naši iluzi.

    Proč mluvíme o jiných jako o divných? Netrefují se do našich představ o chování lidí,…

  • Zarzamora

    Zvláštní.
    Jak lze říci, co ještě je a co není iluze? Dělíte iluzi a realitu?
    Život je krátký. Každý máme určité iluze. Sny. Pro každého je něco divné a něco nepochopitelné. Každý máme své iluze odlišné od ostatních a každý žijeme na svém osamoceném ostrůvku, kde si něco vysníváme.
    Jak někdo může říci, co je realita, když i on je ovlivněn nějakou svou iluzí?
    Kde je realita? Je to něco, na čem se shodneme všichni nebo je to něco úplně jiného?

    Uáááá!
    A co je to pravda? Každý máme svou pravdu. A jak se říká: pravda je někde uprostřed. V podstatě nemá pravdu nikdo a zároveň jí mají všichni.
    A navíc, proč ztrácet své iluze na popud někoho jiného? Ztrácet iluze proto, že přijdeme na to, že to byly „pouhé iluze“, proč ne. Ale aby někdo přišel a vzal nám prostě a jednoduše iluze a řekl, že je to jinak a my se podle toho začali řídit? Proč?
    Jde o to, jestli jsme v té naší iluzi šťastni. Když jo, je to náš život. A je moc krátký na to, abysme řešili, co všechno je a není iluze.
    Třeba je iluzí už jen tato diskuse. :-P
    A teď – kamenujte mě :)

  • Tomáš

    Krásný!
    Myslím, že i tahle diskuze je iluzí.
    Ale, než něco takovýho prohlásíme, měli bychom si definovat, co za slovíčkem iluze máme. Anebo si aspoň připomenout, že slovíčka jsou jen nálepky, kterými se snažíme popsat skutečnost. Nebo spíše to, jak skutečnost vnímáme.

    Možná stačí upustit trochu z našich definitivních stanovisek, pravd a názorů a začít si pokládat otázky. Zbytek přijde sám, řekl bych.

  • gandalfo

    program promitani v kinech v CR:
    http://www.whatthebleep.cz/prg.html

  • Mikao – j.moravec()email,cz

    Zarzamoro :)
    Není vůbec důvod tě kamenovat, je jen dobře, že se nad tím zamýšlíš a nenecháváš nikoho myslet za tebe samotnou. Pokusím se ti myšlenku vysvětlit, a taky ukázat, jak k ni dojít.

    Jak tomáš napsal – měli bychom si definovat co tenhle pojem „iluze“ znamená, protože každý za tím může mít jinou myšlenku.

    Takže co je to iluze?
    Iluzí lze nazvat vnímání reality zkreslené naší myslí/pamětí, jsou to naše předchozí zkušenosti, situace, kterými jsme si v životě prošli a teď jsou

    v paměti uloženy, jako myšlenky z minulosti.

    Co je to ta zkušenost?
    Představ si že máš nějaký názor o nějakém člověkovi kterého znáš, nějaký obrázek o něm jaký je a co by se od něho dalo očekávat. Spoléháš nebo doufáš že se nějak zachová, jenže ten člověk tě nějak zklame, a tebe to zasáhne, vznikne zkušenost. Životní zkušenost která tu je od toho aby se tahle větší, či menší bolest která právě vznikla neopakovala. Co se jednoduše stane? Tahle zkušenost se ti uloží do tvé paměti. Odteď si o všech lidech/situacích/věcech kteří mají s tímhle člověkem cokoliv přímo/nepřímo společného děláš vedomě/podvědomě nějaký názor. Mysl říká „pozor, tohle znám, tohle si spojuju s tím člověkem, tady by mohla vzniknout bolest!“ A tak jsi více či méně v obavách, vznikl strach, vznikla nám iluze. Iluze je vždy příčina strachu. Dokonce i z pozitivní zkušenosti – můžu pak dovysvětlit.

    Co je následkem strachu, který právě vznikl?
    Následkem tohoto strachu je ještě více zkreslené vnímání, které zapříčiňuje další následky, strachy a jejich hromadění, my na nich lpíme, protože jsou naší jistotou a „realitou“, jsme na nich tedy závislí.

    Lpění?
    Lpění je velmi úzce spjato s posuzováním – je k němu dokonce vztažné – jestliže něco nebo někoho posuzuješ, zároveň na svém názoru lpíš a tak žiješ v iluzi, protože akceptuješ a zároveň odmítáš, to co nesouhlasí s tvým názorem. Dříve nebo později stejně o to, na čem lpíš přijdeš, tak proč na tom lpět?

    Zkušenost se však netýká jen lidí, týká se všeho. Co jak na nás působí v nás vyvolává pocity, vzpomínky a my ty vzpomínky vážeme právě k tomu co na nás nějak půspbí. Toho je i využíváno, zkušený řečník dokáže ke své řeči nenápadně přibarvovat pojmy, náznaky, gestikulace, důraz slov spojených např se strachem.. Ten kdo tohle nepozoruje, je podvědomě ovlivňován a manipulován… V massmédiích – v TV toho je využíváno naplno, je to skrytá věda, jakoby nenápadné programování myslí lidí… ale to jsem trošku odbočil.

    Jde jakéhokoliv člověka vůbec poznat?
    Takového člověka vlastně nejde vůbec poznat, podle toho jak se na něj diváme a posuzujeme z naši paměti/mysli/zkušeností, pokaždé na něj budeš mít nějaký názor a celého ho NIKDY nemůžeš poznat, protože to, jak ho posuzuješ vychází vždy z tvé zkušenosti o tom člověkovi, nebo o člověkovi podobném
    právě tomuhle. Je tu ještě možnost, neřídit se tím, co říká paměť, neposuzovat, nedávat názvy a nepřirovnávat. Nikdy nic není tak, jak to vypadá.

    Posuzování je příčinou bolesti, protože posuzování vždy vytváří iluzi. To podle čeho člověk posuzuje vychází jak jsem řekl z jeho paměti/zkušeností/mysli, paměť nikoho nedokáže pojmout vše, a tak i posuzování člověka nebude nikdy přesné, bude vždy zkreslené, bude v něm vždy nějaké množství iluze. Paměť člověka vlastně pojímá velmi málo, jen určitý drobounký zlomek pravdy… Zároveň je mozek člověka naučen vše zjednodušovat, je dost líný, a tak podvědomě/vědomě přejímá za pravdu to, co bylo prohlášeno někým jiným, nebo většinou ostatních, myšlenky ostatních pocházejí taky z nějaké mysli.. Když se zeptáš sama sebe – důvěřuješ více vlastní mysli, nebo mysli něčí? Proč se tedy řídit davem? Tady se už dotýkám pojmu „davová psychóza“ Už malinko odbočuju, ale ještě se to stále týká tématu – všichni vpodstatě nevědomky žijeme v davové psychóze, jdeme za tím za čím jdou ostatní, řídíme se tím, čím se řídí ostatní, považujeme „realitu“ za takovou, jakou ji považují ostatní… Jak z takové pasti ven? Stačí uvědomit sebe, a své já pozorovat.

    Přesně jak jsi psala: „A co je to pravda? Každý máme svou pravdu. A jak se říká: pravda je někde uprostřed./každý žijeme na svém osamoceném ostrůvku“
    Každý tedy máme svůj nějaký pohled na svět, každý zažil něco jiného a tak musí mít tedy každý nějak odlišné názory a zážitky. Už tohle že jsi napsala znamená že je každý někde jinde, na nějaké úrovni vědomí pravdy-iluze. Jak ale pozorovat sebe? Svou úroveň. Vše je pohyb, každý se někam pohybujeme, procházíme životem, děním, které nás mění.. V momenťě kdy získáš zkušenost o tom člověkovi/situaci/čemkoli řekneš „dělala jsem si iluze“, přichází na řadu dvě možnosti:

    Ta první, ta je nejčastější a zdánlivě nejjednodušší, proto je skoro vždy zvolena.. Nebudeš chtít aby se to samé opakovalo, ztrácíš důvěru v takové lidi, uzavíráš se a vznikl strach… Problém byl odsunut do pozadí… utíkáš před ním. „dělala jsem si o něm iluze, měla bych už konečně žít v realitě“ Přesně v tomhle bodě vznikl v tobě pohyb, právě teď jsi někde jinde, než před tou zkušeností. Otazka je – kde? Mohla ses ubrat jen dvěma směry – více k pravdě, nebo více k nepravdě-k iluzi.

    …Konec první části…

  • Mikao – j.moravec()email,cz

    Pokračování:

    Druhá možnost je ta, že začneš přemýšlet, tahle možnost skoro nikdy nepřichází, protože je zdánlivě složitá, člověk se touhle cestou vydává podle mého názoru (neříkám že to tak je) nejčastěji tehdy, zklame li sám sebe, své myšlení, všechny své hodnoty, není-li už jak před sebou samotným utéct, není li už kam problém odsunout stranou.. Když se vzdá svého konceptu myšlení, hledá nový a zároveň pokud mu je někým poskytnuta pravdivá odpověď.

    Teprve tehdy má důvod a snahu ji přijmout. Pochopí-li, proč se ten, nebo onen problém stal, získává ihned motivaci přemýšlet, protože všechny problémy kterými si člověk prochází mají nějakou příčinu, ten člověk si vytváří nový model myšlení.. Pak, až vidí to vše, proč se to vše stalo a jak, „wuohaaaaa byla to iluze!“.. Každý následek má nějakou příčinu, a všechen tenhle pohyb lze sledovat a vyhnout se tomu, co není žádané – neštěstí, každý člověk chce být přece šťastný, není to tak? Vše lze sledovat, nepovažujeme-li se za pouhou oběť náhody.

    Máme tady ještě větu „Není li už kam problém odsunout stranou“ – problémy se tedy kupí, kupí se tak dlouho až to dojde do bodu neúnosnosti. Což je možná dobře, protože jedině pak může dojít ke změně. S humorem tedy přeju hodně problémů :D

    Taky píšeš: Jde o to, jestli jsme v té naší iluzi šastni.“

    Když řeknu že: „je lepší nevědět, nevidět a snažší žít v nevědomosti, raději s malým množstvím svých vlastních problémů a relativně spokojený. Je to naprosto to samé, jako bych si dobrovolně zvolil chodit s páskou přes oči, protože by mě mohlo vyděsit to, do čeho právě za chvíli narazím.“

    Zamyslíš-li se nad tím, lze jednoduše dojít k tomu že žití v iluzi musí znamenat nutně bolest, poněvadž svou iluzi považujeme za něco, o co se můžeme opřít a spolehnout, zároven si to nechceme nechat nikým nabourat, jenže – je to něco co není, doslova se nám to stále rozpadá. a tak žijeme v ignoraci, nechceme slyšet ani vidět… chceme mít jistotu.. Když se nám to tak rozpadá, a nešťastně o to přicházíme, není lepší o to vůbec nepřicházet? prostě to nemít?

    Uffff

  • Kosmonautka

    Snad taky můžu přispět k úvahám o iluzích a realitě…

    A taky k tomuto článku…

    Neviděla jsem dokument, ale řekla bych, že tohle je zrovna téma, které mě v současné době velice zajímá.

    Dostala jsem se do těžké osobní situace. Zajímavé na tom je to, že by mě tato diskuze nezajímala, kdyby se mi tato situace nestala.. :) A o tom je právě ten výrok Tomáše, že nejsme schopni otevřít mozek pro věci, na které nejsme připraveni. S tímhle souhlasím.

    Matrix, iluze, esoterika, mozek, realita a člověk.

    Klíčová slova, která už spousta lidí chápe a zná, a ještě větší spousta lidí nenachází spojitost. :)

    Jsem zastáncem toho, že realitu tvoříme sami. Dále že myšlenka je silná.

    Snad víte, co myslím :) Líbí se mi, že vznikají takové filmy, nebezpečné jsou jen pro ty, pro které nebezpečnými mají být.

  • Mikao – j.moravec()email,cz

    Kosmonautka: pokud máš zájem, můžu ti dopopručit pár zajímavých filmů, které mi pomohly:
    The Secret, Spiritual Reality, Indigo Evolution, The Celstine Prophecy..
    Z knih co znám české jsou např. od Jiddu Krishnamurtiho, ten člověk mi dal opravdu hodně, jeho knihy jsou online a zdarma, jedna z nich: http://jiddu-krishnamurti.net/cs/003/jiddu-krishnamurti.php

    Hodně štěstí a pěkný den

  • Zarzamora

    TO MIkao:
    Uf.Tak to si asi budu muset vytisknout a hloubat nad tím a až na něco přijdu (tj. dejte mi pár hodin…. dní… nebo radši měsíců), tak dám vědět :) Myslím, že je tam obsaženo i dost věcí, který vím a pár, se kterými tak úplně nesouhlasím, ale na to si to budu muset ještě párkrát přečíst :)
    Ale mám dojem, že ten můj výkřik do noci nebyl pochopen úplně tak, jak jsem chtěla… psalo mi to samo a tak úplně jsem nad volenými slovy nepřemýšlela…
    Ještě o mně uslyšíte :)

  • Tomáš

    Přátelé, čtu si ty komentáře a mísí se ve mně pocity.
    Cítím trochu překvapenou radost. Mám tohle téma moc rád a je mi i trochu líto, že jsme se nevěnovali už dříve.
    Přemýšlím, kolik jsem se toho – na tomhle blogu – snažil napsat na téma stereotypů myšlení – předsudků. Teď, když čtu ty komentáře mi dochází, jak povrchní některý ty příspěvky jsou.
    Tohle je přece základ. Rozklíčovat tu iluzi, v které přebýváme tak, aby se člověk mohl rozhlédnout více podle svého.
    Díky moc. Pěkný věci…

  • Tomáš

    Člověk čte všechny ty recenze a kýve. Zajímavý je oskusit si to na vlastní kůži.

    Na současné Cestě kolem světa – http://www.peoplecomm.cz/zajezdy/zajezd-cesta-kolem-sveta.php
    jsme se na film každý podívali.
    Strašně mě překvapilo, že co člověk to často úplně jiný názor. Někdo se nadchnul, někdo to měl potíže dokoukat. Já jsem se na to chystal 3x a místy jsem se dost trápil. Ve finále ale obrovský přínos.

  • Tomáš

    Celkem se mi líbil tenhle „tedtalk“ – http://www.ted.com/index.php/talks/view/id/248
    Pohled na svět, na to jaké věci „jsou“ a „nejsou“ utváří do značné míry média. Mrkněte na to, kdo jste se ještě nedívali. Je to sice o amících, ale naše média často kopírujou ta americká, takže je to i o nás.

  • Tomáš

    k tématu: http://www.youtube.com/watch?v=oVrbSiQ7KS8
    Jen musím říct, že mi to hlava nebere. Pokud chce člověk pochopit realitu možná by měl vypnout hlavu a zapnut jiný části těla.
    Jestli to někdo chápete, prosím pomožte to pochopit mně. Dík.

  • Jirka

    Hlavní problém toho filmu je, že byl cílen na americké publikum. Tedy zejména ta kýčovitá forma byla zřejmě nutná. Četl jsem, že v USA to byl trhák.

    Minimálně se o tomto filmu hovořílo také v televizi ve zpravodajství CNN a jinde, protože to způsobilo tak velký ohlas, že se o něm opravdu hodně mluvilo.

    Popravdě nevím, co si přesně o tom filmu myslet. :) Nábor sekty to být může (zejména podobný film Secret), ale ne proto, že by tam zmiňované věci nebyla pravda nebo velmi blízko pravdě.

  • Tomáš

    vychází v ČR na DVD: http://www.whatthebleep.cz/wtb/

  • ladi

    Lidstvo od stvoření neustále hledá! Bojí se přijmout změnu protože neznámé přitahuje strach . Je to makačka na sobě pracovat,zahodit vžité a také přijmout jiné,uvědomit si jeden veliký celek organizmu , ponořit se do pravé skutečnosti bytí a utopit se v něm .-to je smysl života. Násilí na této planetě je doslova naseto a je potřeba se konečně probudit dokavad je čas.

    Moc krásný film, jen tak dál, protože lidstvo tohle potřebuje.!!!!! žehnám všem ,ladi

  • Sophia

    Do you know that it“s the best time to receive the credit loans, which can make you dreams real.