První, druhý a další dojem

Pozorujte, co dělá vaše hlava během sledování následujícího půlminutového videa:

Pravděpodobně jste ve své mysli zachytili tři dojmy: 1. skinhead, který se chystá napadnout stojící dívku;  2. skinhead napadá staršího muže;  3. skinhead zachraňuje stejného muže, kterého před chvílí napadal.

Velmi povedená reklama na britský Guardian, která ukazuje, jak důležité je podívat se na věci z různých úhlů pohledu.  Stává se vám, tak jako při sledování této reklamy, že se v prvním dojmu zmýlíte?  Pokud říkáte, že ne, potom jste výjimečný, bohem obdařený člověk, nebo se ještě moc neznáte. To, že dokážeme v mžiku vyhodnotit situaci a udělat si tzv. „první dojem“, je přirozené. Nemít tuto schopnost, nepřežili bychom. Škoda jenom, že většina z nás si s prvním dojmem vystačí.

O druhý, třetí a další se mnohdy ani nepokoušíme. Pár známých klišé příkladů: žena za volantem, malé dítě, Rom v metru, blondýna. Obvykle máme rychle jasno v tom, jak se věci mají… Vezměme skina z Guardianu. První dojem byl jasný, druhý ještě jasnější, ale až ten třetí nám ukázal, o co opravdu jde.  A tak ti, kteří si vystačí s prvním dojmem (a je jich většina!), se velmi často spletou. A jestliže se spletou, nemohou si nikdy pořádně porozumět s ostatními ani se sebou. Jednoduše, pokud se chceme dobrat podstaty a porozumět si, je nutné se na věc podívat z více úhlů pohledu.  Dejme si tedy pozor na naše první dojmy, předsudky, předpoklady! Z jednoho úhle pohledu uvidím pouze malou, omezenou část celku. A mohu se škaredě zmýlit!

P.S.: Hlava většiny z nás reaguje na skina z Guardianu stejně jako na Paula Pottse při jeho prvním vystoupení. Jestli Paula neznáte, seznamte se! Stojí to za to.