Peoplecomm Blog o širších souvislostech svobodného vedení sebe sama, lidí a firem. Od roku 2007

Blog o svobodě v práci

Jste-li zde poprvé, přečtěte si Úvod do blogu a problematiky.

Intuitivní leadership

Intuitivní leadership

Ještě než jsem se pustil do PeopleCommu a začal řízení a vedení zkoumat jako svůj koníček, pitval jsem ho teoreticky na vysoké škole, na MBA a na všech možných školeních. A teorii jsem potom samozřejmě testoval na lidech, které jsem se pokoušel vést v Douwe Egberts, ve Vitaně a v GE.

Ať už na řízení (dnes mu častěji říkáme asi management, ne?) nebo na vedení (název leadership je už možná také častější) byl vždy nějaký model. Až se mi točí hlava ze všech těch názvů, které jsem potkal ve školách, na školeních nebo v knihách všemožných leadership guruů. Pokud jste z branže, asi máte podobnou zkušenost a možná i praktikujete věci jako: MBO – Management by objectives, VBM – Values based management, SL – Situational leadership, MBWA – Management by walking around a další… (jeden takový povedený – viz úvodní fotka).

Poté co jsme na konci roku 2001 založili PeopleComm a já se vydal s kůží na trh, jsem přečetl snad vše smysluplné, co mezi lety 1995 až 2005 napsali světoví (= rozuměj američtí a výjimečně i západoevropští guruové vůdcovství). V té době jsem snad ani nedělal nic jiného než ležel v knihách, výzkumech, studiích, nebo jsem ty nablýskané teorie testoval v různých firmách a na seminářích. Model střídal model. Co já jen popsal flipchartu a vypsal fixů! Nebo co článků jsem v té době napsal!

Bylo tak jednoduché vysmahnout model na list flipchartu. Sklidit za to ovace a navíc poslat fakturu. Z dnešního pohledu mám pocit, že jsem se tehdy (v dobré víře) dokonce snažil na lidi udělat dojem tím, že jsem z rukávu vytahoval jeden modýlek za druhým a bouchal to na tabuli jako na běžící pás. Taková chytrá chodící encyklopedie leadershipu jsem byl. Nebo šikovný papoušek, co opakuje to, co načetl. Možná to znáte. Záleží na úhlu pohledu. Záleží, čemu dáváte jakou důležitost.

I proto vidíme všude kolem nás takový zájem o věci z „Východu“. O věci často mezi nebem a zemí, které západní hlava jednoduše nebere. Dokonce se hovoří o kultu Východu.

Pak mi na několika případech (a dík za tohle uvědomění patří asi nejvíc Robertovi – mému kamarádovi, se kterým jsme si navzájem mentory došlo, že tyhle modely mají svůj limit. Modely z našeho západního, realistického světa, který nevěří ničemu, co si neosahá. Krásně zní, vše je logické: „Hodnoty na ose x, výsledky na ose y, dostáváte čtyři druhy zaměstnanců, typ A je třeba povýšit, typ B vyhodit…“ A lidi zapisují, uznale pokyvují a těší se, až to doma otestují na svých lidech. Jenomže ouha. Ne všechno v našem světě funguje takhle logicky, hranatě, dokonale, modelově. Mraky teoretických modelů, které člověk najde v knížkách a cvičí na školeních, fungují do VELMI omezené míry. Stejně jako cokoli, co využívá pouze část člověka. V tomto případě využíváme pouze logiku, pouze levou část naší hlavy, což je tak běžné, že se nad tím ani nepozastavíme. No fakt! Podumejte nad tím chvíli! Z celého toho velkého, mocného a krásného lidského těla využíváme v managementu často pouze levou část hlavy. Trup, končetiny, srdce… nic nepotřebujeme. Vše zvládne levá část mozku, která si vše přeměří, zaškatulkuje a podle škatulky vytáhne to správné kladívko nebo šroubovák – „zaměstnanec B“ = vyhodit. Tečka. Vymeteno. Pěkně o tom mluví i Ken Robinson (viz Proč škola zabíjí kreativitu ).

Doba se však mění a s ní i lidé. Dnešní zaměstnanci už nejsou ti, které známe z filmů ze 70. nebo snad i 30. let (krize-nekrize) – viz např. Žaludková a srdeční firma. Nechat většinu člověka před vrátnicí a do práce poslat jen kus svého mozku je už neuspokojuje. Chtějí víc, chtějí to víc naplno, chtějí žít a prožívat. A na to už je pouze logika krátká.

I proto vidíme všude kolem nás takový zájem o věci z „Východu“ (i když často jsou i z jiných světových stran). O věci často mezi nebem a zemí, které západní hlava jednoduše nebere. Jóga, konstelace, Tai-chi, holotropní dýchání, numerologie, Tolle, ego… Každopádně už to nejsou ta suchá manažerská školení, kterým se víc a víc dnešních lidí začíná posmívat (viz např. Konec robotů v Čechách). Najednou je v tom psychologie, antropologie, nebo třeba i prvky z buddhismu. Rázem je ten logický, plánovaný, systematický management daleko intuitivnější a spontánnější.

Potřebujeme přístup k vedení, který staví mnohem víc na intuici než na rozumu. Přístup, který do práce s lidmi zapojí celého člověka. Který staví mnohem víc na tom, co je přirozené a lidské, než na tom, co je správné a vědecky dokázané.

A já se raduji. Je to pro mě stále nové zkoušet propojovat západní pracovní svět s prvky z Východu (i z jiných kultur a filozofií), zkoušet tisíce let staré sebepoznávací techniky v mega-rychlém západním manažerském světě. Je pro mě jednoduše fascinující přijet s partou manažerů do meditačního centra a strávit tam tři dny meditací. Je pro mě neuvěřitelné sledovat, jak tyhle věci fungují, jak se rozpouštějí nejistá ega a zpoza nich vylézají nádherní lidé, kteří najednou jakoby to nepotřebovali nalajnovat a daleko dotáhnout. Lidé, kterým stačí být. Je pro mě oči otevírající pozorovat, jak poslouchání své intuice strčí všechny ty nabubřelé leadership modely do kapsy.

I proto jsme spojili síly třeba s Romanem , člověkem, který jezdí dumat do barmských a thajských klášterů, nebo proč se o spolupráci už nějakou chvíli bavíme s Honzou Bendou , který o podobných věcech dumá na Srí Lance.

Podobně jako i v jiných oblastech života (např. medicína) i v podnikání a vedení lidí spatřuji budoucnost v prolnutí obou světů (pakliže bychom mluvili pouze o dvou světech) s tím, že mnohé modely, studie a teorie mají své opodstatnění a funkci (Q12 ). Ale chybí jim mnohdy hloubka, moudro, nadhled a souvislosti. To si myslím, že může být rolí „východních“ filozofií a technik.

A tak navrhují nový termín – INTUITIVNÍ LEADERSHIP (i MANAGEMENT)
Za zvážení stojí také spontánní či východní vedení/leadership/management. Ať už to nazveme tak či onak, myslím, že potřebujeme přístup k vedení, který staví mnohem víc než dnes na intuici než rozumu. Přístup, který do práce s lidmi zapojí celého člověka (nejenom kousek jeho hlavy). Který staví mnohem víc na tom, co je přirozené a lidské, než na tom, co je správné a vědecky dokázané.

Co vy na to?

P.S.1: Pokud vás téma vedení zajímá a hledáte cesty k tomu, jak vést bez manipulace cukrem a nucení bičem, přihlašte se na Dannyho parťáky (4.-6.11.). Po intenzivním roce studia firemní demokracie by to mohl být zlatý hřeb toho, co letos ve formě pro jednotlivce děláme. Jsou tam už jenom dvě místa, já už jsem posílal přípravu, ale času ještě dost. Těším se na vás.

P.S.2: Jestli se vám článek líbí, prosím dejte ho na Facebook, linkuj, twitter a spol. Děkuji.

Knihy o svobodě v práci

Všechny knihy
Podivín
Podivín
Richardo Semler
Objednat
Svoboda v práci
Svoboda v práci
Brian M. Carney, Icaac Getz
Objednat
Štěstí doručeno
Štěstí doručeno
Tony Hsieh
Objednat

Peoplecomm kurzy

Všechny kurzy
Cesta kolem světa
Cesta kolem světa

Začíná v dubnu 2012.

Přihlásit se
Liberalizační leadership
Liberalizační leadership

26.-27.11.2012

Přihlásit se
Jak si SKUTEČNĚ  rozumět?
Jak si SKUTEČNĚ rozumět?

12.-13.11.2012

Přihlásit se
Silné stránky
Silné stránky

Jak postavit život na
silných stránkách?

Přihlásit se
Svoboda v práci
Svoboda v práci

25.-26.10.2012

Přihlásit se
Den čili 86 400 vteřin
Den čili 86 400 vteřin

29.-30.3.12

Přihlásit se
Lekce Tanga
Lekce Tanga

24.-25.3.2012

Přihlásit se
Komentáře Přidat komentář
  • Jan_Bursky

    Facebook, twitter máš to vo svete :)

    Normálne neviem čo napísať. Všetky moje doterajšie skúsenosti s mojimi vedúcimi sú katastrofa až na jednu výnimku. Pani má za sebou štúdium východných filozofií asi 20 rokou. A ešte skúsenosť z Anglie kde sa nikto na nič nehral a boli svoji aspoň podla mojich skúseností.
    Taktiež moje vedúce pozície a schopnosti viesť ľudí neboli nič moc. Bez vzorov sa ťažko robí niečo dobre.

  • Tomáš

    Honzo, díky.
    V článku používám pár slovíček, abych popsal ovlivňování druhých za účelem se někam společně dostat – leadership, vedení, management a řízení. Z mého pohledu žádné není ideální. Ať zvolím jakékoli, vždy je šance na nedorozumění. Tak jen krátké vyjasnění. Management a leadership zde používám jako synonyma, stejně jako anglické a české názvy. Přijde mi, že obě od 90.let už zdomácněla.

  • Jan_Bursky

    Tome moja skúsenosť z anglickými mávaním je taká že skoro nikto nevie čo to znamená a len sa tvári že vie aby nebol za jediného blba čo nevie. Už som to vyriešil že ak človek použije nejaké cudzie alebo anglické slovo tak sa ho opýtam ako ho vníma on a čo si on pod tým predstaví. Pretože každý si pod tým predstaví niečo iné. Dosť často na mňa doslova čumí ako by som mu vlepil. Nevie povedať nič. Tak mu pomôžem ako to vnímam ja a či to chápe tak isto. Ak sa ťa opýtam čo chápeš pod managementom, leadershipom alebo marketingom tak mi povieš definíciu čo máš od niekoho alebo to čo si si sam pod tieto názvy dal. Píšem to preto že som zrovna prekladal 2 články a zistil som ako ťažko sa niekedy zmysel vety alebo slova prekladá do slovenčiny. Potom majú ľudia nedorozumenia medzi sebou lebo každý rozpráva o niečom inom.

  • Tomáš

    Kamarád mi poslal dvě linky: http://intuitiveleadership.co.uk/
    http://www.amazon.com/Intuitive-Leadership-Embracing-Narrative-communities/dp/0801068134
    Bylo by divný, kdyby si toho o čem píšu už dávno někdo nevšimnul. Jen do našich končin to furt ne a ne dorazit.

    P.S.: Zajímavý taky je, že spousta lidí mi posílá mega-zajímavý věci a myšlenky mailem na základě toho, co četli na blogu a já je sem pak dávám. Přitom prdnout to přímo sem může často znamenat, že někdo jiný na základě toho dostane nápad a přidá další věc, … a ve finále jsme na tom všichni líp. Ale chápu to. Na mail jsme zvyklí. Je to jednodušší – i když ve finále jen o jednu kolonku :-).

  • rumcajs

    Super článek. Rozebíráte zajímavé věci, ale třeba jen za tímhle článkem se skrývá tolik zajímavých témat! Já se o člověka (myslím že celý tento web je o člověku ne?) také nějakou dobu zajímám a stejně jsem každou chvíli překvapený nějakou zásadní pravdou, kterou třeba objevím nebo někde vyčtu. Mám takovej ten pocit „Vím že nic nevím“.

    Takže díky za inspiraci pro další bádání :)
    btw. Myslím že od východu se všeobecně můžeme naučit spoustu užitečných věcí.

  • Tomáš

    Ono je to nejspíš vzájemný. Stačí pár dní v Číně a většina našinců si všimne, že kluci z Východu se od Západu také vydatně učí. My se u nich učíme schopnostem bytí a oni zase kopírují naše „materiální dovednosti“.

  • Jarda123

    Neříká se tomu také „Selský rozum“? Kolik nedorozumění, komunikačních chyb nebo chybných rozhodnutí je způsobeno jen tím, že se rozhoduju na základě pouček, standardů, firemní hierarchie nebo podle toho, co ode mě očekávají kolegové? Když pak rozhodnutí hodnotím zpětně, tak jsem měl většinou reagovat tak, jak mi to říkal můj selský rozum. Ano, ale je to i o zkušenostech. Intuice čerpá z předešlých zkušeností.

    A mezi leadershipem a managementem vnímám velký rozdíl v přístupu. Ale nechci slovíčkařit, synonyma to nejsou. Možná to Tomáši víš, pouze jsi se v tomto blogu věnoval tomu „intuitivnímu“ obojímu.

  • Tomáš

    Selský rozum je pro mě synonymum pro intuici. Navíc to českému/slovenskému člověku bude znít důvěryhodněji než intuice.

    Management vs. Leadership? To bychom si mohli hodně zafilozofovat. Pro mě to není nic než dvě slova, kterými se snažíme popsat snahu dostat od druhých, co potřebujeme.

    V tomhle článku jsem se na ně díval jako na stejnou věc. Když bychom potřebovali být věděčtější, potom bych řekl, že řízení (cíl-proces-zhodnocení) je lidský vynález. Je to hodně levomozkový, logický. Vedení (vize-motivace-oslava) je oproti tomu věc běžná kdekoli v živočišné říši. Tj. už z podstaty je to snažení mnohem intuitivnější, přirozenější. Ale protože jsme odkojenci industriální doby a tedy i managementu, máme velkou potřebu malovat si různý leadership modýlky… o tom už ostatně výše.

  • Jan Burdík

    Přidávám slovo do diskuse – podvědomí (z něj intuice vychází – aspoň tak to chápu). Náš mozek většinou zná to nejlepší hned, ale my mu to dost často svou „logikou“ překazíme…

  • Jarda123

    Tomáši, díky za doplnění. Máš pravdu, dívám se na to z pohledu staré školy a to je (asi) chyba, která mě dál neposune. Ale to uvědomění stojí za to. Je potřeba používat obě poloviny mozku a nepřemýšlet v grafech a poučkách, přesně jak píšeš v tom článku. Taky „Vím, že nic nevím“. Díky.

  • rumcajs

    Jan Burdík: Ono je taky rozdíl použít selského rozumu bez znalostí a s nimi, většinou sice napovídá dobře, ale bez znalostí může i uškodit.

    Chce to prostě vstřebávat informace z různých stran pohledu, různých oborů a správně si je zařazovat do kontextů, k čemuž pomáhají třeba i publikace jako „Bohatý táta, chudý táta“ a podobné.

    Potom si k tomu ještě můžete přidat špetku východních mouder a už to začíná být tak složité, že člověk zjišťuje že opravdu nic neví :D

  • Tomáš

    Ani nevíte, jak jsem vám vděčný za podobnou diskuzi! Protože už mi taky došlo, že toho moc nevim, tak si cením jakýhokoli úhle pohledu, který by mi samotnýmu nedošel. A že se jich tu pár za tu chvilku nashromáždilo…

    A víte co je zajímavý!? Já se v tom článku rozplývám, jaký jsem borec, že už nejedu v teoriích a lidi nezaplavuju vzorečkama. Minulý týden jsem měl s jednou skupinou tři dny téma leadershipu a kde se vzaly tu se vzaly zase ty starý známý vzorečky a modýlky.

    Fascinující se při něčem takovým přistihnout! Zase jsem dělal chytrýho. Cesta k moudru je holt dlouhá… A nejspíš je často dlážděná spoustou chytrejch keců (můj případ). O to víc dík za všechny vhledy!

  • Jan Burdík

    Rumcajs: Souhlasím se vstřebáváním z různých zdrojů. U chudého a bohatého táty je třeba to obzvlášť zdůraznit v souvislosti s dnešní hypoteční krizí – kdo nakoupil před pár lety hromady nemovitostí, splakal nad prodělkem… Ovšem s jeho základním principem souhlasím.

    Pro Tomáše – se znalostí modýlků se lépe dělá pohled mimo ně. Už jenom proto, že víš, kam se ne/koukat :-)

  • Svatka

    Samí muži tady píšou…..intuitivní leadership, hmmm…..ten má a zná spousta žen. Když si jen představím, co taková žena musí zvládnout…..
    Spousta žen je skvělých na právě tento intuitivní management.
    Ženy jsou vynikajícící manažerky tím, co vše a jak umí udělat a jak stíhají spousty činností.
    Jen nechápu, proč si (většinou) chlapi myslí, že ty jejich logické postupy jsou lepší.
    Když se na to dívám z hlediska procesu – což je více intuitivní, řekne mi někdo upřímně, proč ženy nemají v managementu zelenou?
    Proč je ve vedení firem tak málo žen? (tuto otázku má Tomáš někde v revolucích a mě se to tu nějak prokliklo)
    Levá část mozku ovládá mužskou část v nás a pravá část mozku levou část těla – ženskou.

  • Tomáš
  • rumcajs

    Svatka: Jenom krátce, protože spěchám do práce :) Není to tím že do těchto pozic se prostě cpe méně žen než mužů? Já to vidím takhle jednoduše. Například u nás ve firmě znám několik žen na manažerských pozicích ale samozřejmě muži převládají.

    Pro mě je tedy logický postup:

    ve vedení jsou ženy > mají možnost se tam dostat

    Je jich tam méně než mužů > Málo žen se tam chce dostat

  • Tomáš

    Která žena by se chtěla rvát tam, kde hlavním mottem je soutěž, poměřování se, vítězení, lezení do zadku, ponižování a podobný chuťovky!?
    Jako každé zobecnění i tohle je blbě, ale existují určité principy, které se myslím dají zobecnit.

    Přidávám přehled českých firemních kabrňáků: http://www.flickr.com/photos/23158376@N07/3977198895/